Google Berhenti Menggunakan Perisian Kewangan Oracle

 


Alphabet, syarikat induk Google, berhenti menggunakan perisian kewangan Oracle. Mereka akan beralih menggunakan perisian dari SAP.

Menurut Google kepada pekerjanya melalui e-mel, peralihan yang dilakukan oleh Alphabet akan berlaku pada bulan Mei. Langkah ini hanya berkaitan dengan perisian kewangan yang digunakan oleh Google, dan tidak ada petunjuk bahawa syarikat itu memindahkan sistem lain dari Oracle.


Mencuba untuk berpindah dari perisian kewangan Oracle memerlukan berbulan-bulan kerja dan sumber teknikal yang luas. Sejak penyebaran maklumat Google bahawa ia akan menggunakan SAP, stok Oracle merosot sedikit, sementara stok SAP naik 4.8%.



Perubahan ini berlaku kerana Google dan Oracle semakin bersaing di pasaran pengkomputeran awan. Langkah serupa juga diambil oleh Amazon, yang selama beberapa tahun mengurangkan penggunaan perisian Oracle untuk perkhidmatan Cloudnya.


Peralihan itu nampaknya tidak berkaitan dengan tuntutan mahkamah yang sudah lama berlaku antara Google dan Oracle. Permintaan tersebut menyangkut penggunaan kode Java oleh Google dalam aplikasi antara muka pengaturcaraan untuk sistem operasi Google Android. Mahkamah Agung juga memutuskan bahwa penyalinan kod Java dari Google adalah penggunaan yang wajar.


Oracle sendiri bersaing dengan Google dalam menjual perkhidmatan awan untuk hosting aplikasi. Selama bertahun-tahun Oracle menolak untuk membenarkan perisian pangkalan data lama untuk awan Google. Ini sedikit membingungkan pelanggan, kerana mereka tidak pasti sama ada mereka dapat menghosting pangkalan data Oracle di awan Google tanpa melanggar dasar perlesenan Google.


Pengasas bersama, ketua dan ketua pegawai teknologi Oracle, dalam pertemuan dengan penganalisis pada tahun 2018, menyatakan bahawa mereka tidak bekerja dengan Google. Tetapi mereka berusaha untuk bersaing dengan Google.

Google Berhenti Menggunakan Perisian Kewangan Oracle Google Berhenti Menggunakan Perisian Kewangan Oracle Reviewed by thecekodok on 3:54:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.