Hand Sanitizer Disyaki Mencetuskan Peningkatan Virus Gastroenteritis

 


Sejumlah negara telah melaporkan peningkatan gastroenteritis virus dalam beberapa bulan terakhir. Pakar menganggarkan, penggunaan pembersih tangan yang kurang berkesan untuk menyekat patogen seperti norovirus, mungkin berperanan dalam peningkatan gastroenteritis virus.

Data baru yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa kesihatan di negara bagian Victoria Australia melaporkan peningkatan empat kali ganda wabak gastroenteritis di seluruh kemudahan penjagaan kanak-kanak dalam beberapa bulan pertama tahun 2021.


Kenaikan ini sangat ketara berbanding dengan purata lima tahun. Negara-negara lain seperti New Zealand dan Taiwan juga melaporkan peningkatan wabak norovirus sejak beberapa bulan terakhir.



Dikutip dari New Atlas, Rabu (28/4/2021) gastroenteritis biasanya disebabkan oleh virus yang disebut norovirus. Virus ini diketahui menyebar dengan menyentuh mulut setelah bersentuhan dengan permukaan atau orang yang tercemar.


Ibu bapa kanak-kanak kecil mengetahui penyakit ini kerana virus ini sering disebarkan oleh anak-anak, dan kemudahan penjagaan anak terkenal kerana pusat jangkitan kluster.


"Norovirus menyebabkan muntah dan cirit-birit. Kes berlaku sepanjang tahun, tetapi memuncak pada musim sejuk mungkin kerana ketika itulah kita cenderung mempunyai hubungan lebih dekat di dalam rumah sehingga virus ini mudah menyebar," kata Cathy Moir, Ketua Majlis Maklumat Keselamatan Makanan Australia.


"Wabah Norovirus juga sering terjadi ketika orang-orang berada di ruang keluarga dekat, seperti kemudahan penjagaan orang tua dan anak, rumah sakit, kapal pesiar, dan acara olahraga masyarakat," lanjutnya.


Sebab mengapa kumpulan norovirus meningkat dengan ketara tidak jelas. Namun, sebilangan pakar mengesyaki bahawa peningkatan penggunaan pembersih tangan mungkin memainkan peranan.


Sejak wabak COVID-19 terjadi pada awal tahun 2020, lebih banyak orang sering menggunakan pembersih tangan. Beberapa data menyatakan, permintaan untuk produk pembersih tangan meningkat 16 kali ganda dalam beberapa bulan pertama wabak ini.


"Saya mengesyaki bahawa banyak dari kita cukup puas mencuci tangan dengan hanya menggunakan pembersih tangan. Walaupun pembersih tangan senang digunakan bila-bila masa dan di mana sahaja, ia tidak berfungsi dengan baik terhadap norovirus seperti mencuci tangan kita dengan teliti (menggunakan sabun dan air) , "kata ahli gastroenterologi Vincent Ho.


Sebenarnya, para penyelidik telah lama menganggarkan bahawa pembersih tangan berasaskan alkohol mungkin tidak seefektif sabun dan air untuk menghilangkan norovirus.


Tinjauan 2011 yang menarik terhadap 161 kemudahan rawatan jangka panjang di Amerika Syarikat mendapati bahawa kemudahan yang menggunakan sabun dan air lebih kerap mempunyai wabak norovirus yang kurang daripada yang bergantung pada pembersih tangan.


Peter Collignon, pakar penyakit berjangkit dari Universiti Nasional Australia, mengatakan bahawa pembersih tangan tidak mengeluarkan bahan cemar dari tangan yang kotor. Dia mengesyorkan agar orang tidak mengganti mencuci tangan dengan pembersih tangan. Mencuci tangan masih lebih penting daripada menggunakan pembersih tangan.


"Seperti semua pembasmi kuman, pembersihan pertama adalah penting. Kita tidak boleh memasukkan sesuatu ke dalam larutan ajaib seperti pembersih tangan dan membuatnya steril. Bersihkan terlebih dahulu (menggunakan air dan sabun), kemudian sterilkan (menggunakan pembersih tangan). Jadi mencuci tangan adalah penting., "katanya.

Hand Sanitizer Disyaki Mencetuskan Peningkatan Virus Gastroenteritis Hand Sanitizer Disyaki Mencetuskan Peningkatan Virus Gastroenteritis Reviewed by thecekodok on 6:28:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.