Harga kapal selam ini adalah yang paling mahal di dunia, harganya 3.1 bilion Euro!

 


Kapal selam tentera apa yang sedang beroperasi saat ini dan yang paling mahal di dunia? Ternyata harga tertinggi untuk kapal selam bukan milik Angkatan Laut Amerika Syarikat tetapi untuk Perancis. Namanya ialah Triomphant Class.

Triomphant Class terdiri daripada 4 jenis. Kapal selam pertama dengan nama yang sama, Le Triomphant, dilancarkan pada tahun 1994 dan telah beroperasi sejak tahun 1997. Sementara itu, versi terbaru, yang disebut Le Terrible, dilayani di laut sejak 20 September 2010 dan juga yang paling mahal.


Kos pembuatan Le Terrible dianggarkan 3.1 bilion euro . Memang kapal selam ini mempunyai kemampuan tempur yang hebat.


Pertama sekali, senjata itu adalah peluru berpandu balistik nuklear. Le Terrible menggunakan versi terbarunya, M51 SLBM yang dapat menargetkan sasaran hingga 10 ribu kilometer. Ini bermaksud, tanah besar China atau Amerika Syarikat juga dapat dicapai. Terdapat 16 peluru berpandu balistik jenis ini di dalamnya.


Terdapat juga peluru berpandu anti-kapal Exocet, yang telah lama diandalkan oleh Perancis dalam pelbagai operasi ketenteraan. Peluru berpandu ini dapat menghantam kapal sasaran sejauh 200 kilometer.


Harga kapal selam ini mahal, salah satunya kerana ia mempunyai sumber nuklear sehingga dapat dikatakan dapat berkeliaran di laut tanpa had. Secara teori, kapal Triomphant Class dapat beroperasi secara berterusan tanpa berhenti selama 25 tahun.


Menurut Military Today , kapal selam jenis ini begitu besar. Le Terrible sendiri mempunyai berat 12,640 tan di permukaan air. Sementara itu, panjangnya 138 meter dan dapat menampung lebih dari seratus anak kapal.


Kapal selam ini dapat beroperasi pada kedalaman lebih dari 400 meter. Walaupun ukuran gambot, ia dapat berjalan sejauh 46 kilometer per jam di bawah laut.


Kapal selam itu dibina oleh syarikat pertahanan Perancis, Naval Group. Harga kapal selam ini memang sangat mahal, tetapi dianggap setanding untuk mempertahankan ketuanan Tentera Laut Perancis di lautan dan bersaing dengan negara-negara tentera utama lain seperti AS dan Britain.


Adakah anda ingin bersama-sama membeli kapal selam ini?

Harga kapal selam ini adalah yang paling mahal di dunia, harganya 3.1 bilion Euro! Harga kapal selam ini adalah yang paling mahal di dunia, harganya 3.1 bilion Euro! Reviewed by thecekodok on 8:38:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.