Heboh, Domain Google Dibeli Hanya USD2.90

 


Domain Google Argentina dibeli oleh pereka web dengan harga USD 2.90 . Pembelian dibuat secara sah.

Seorang pembangun web, Nicolas Kurona, telah berjaya membeli salah satu domain Google, iaitu Google.com.ar. Dia membelinya secara sah setelah mengetahui status domain tersebut tidak aktif.


"Saya tidak pernah membayangkan, pada waktu itu saya dapat membelinya," kata Nicolas, dikutip dari BBC, Selasa (27/4/2021).


Kejadian itu bermula ketika Nicolas mendapat maklumat berkaitan dengan Google yang tergendala, melalui pesanan Whatsapp dari rakannya.


"Saya memasukkan www.google.com.ar ke dalam penyemak imbas dan ia tidak berfungsi. Saya fikir sesuatu yang pelik sedang berlaku," kata Nicolas.


Dia memutuskan untuk datang ke Pusat Maklumat Rangkaian Argentina (NIC), organisasi yang bertanggungjawab untuk mengendalikan domain kod negara Argentina, yaitu .ar. Kemudian Nicolas mencari di Google dan melihat domain Google Argentina tersedia untuk dibeli.


Walaupun pada awalnya dia menyangka tidak akan berjaya, Nicolas mencubanya dan mengikuti langkah yang diberikan. Kemudian dia menerima e-mel dengan invois untuk pembelian domain.


Apabila proses pembelian berjaya, Nicolas terkejut dan kemudian cuba melayari www.google.com.ar, kemudian data peribadinya muncul.


"Saya membeku melihat layar. Saya tidak percaya apa yang baru saja terjadi," kata Nicolas.


Nicolas mendedahkan bahawa dia tidak pernah mempunyai niat buruk. Dia hanya berusaha membelinya ketika perkara aneh berlaku dan ia berjaya.


Google juga mengatakan bahawa sebenarnya domain tersebut belum luput dan masih sah sehingga Julai 2021. Kemudian dengan cepat, domain tersebut akhirnya kembali ke Google. Namun, wang yang dibelanjakan oleh Nicolas untuk membeli domain tersebut belum dikembalikan.


Masih menjadi misteri mengenai apa yang berlaku. Pada masa ini Google sedang menyiasat untuk mengetahui penyebabnya.

Heboh, Domain Google Dibeli Hanya USD2.90 Heboh, Domain Google Dibeli Hanya USD2.90 Reviewed by thecekodok on 8:30:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.