Helikopter Pertama di Marikh Mendarat dengan lancar dan Siap Terbang

 


Ingenuity, helikopter pertama di Marikh, mendarat dengan lancar di permukaan Planet Merah.

Dipetik dari Space.com, helikopter NASA mendarat di permukaan Mars dengan dijatuhkan oleh kapal induknya, robot rover Perseverance. Penerbangan pertama helikopter dijadualkan untuk seminggu lagi.


"Pendaratan #MarsHelicopter disahkan! Perjalanan sejauh 471 juta kilometer di atas @NASAPersevere berakhir dengan penurunan 10 cm dari perut Ketekunan ke permukaan Mars hari ini," kata akaun Twitter untuk Makmal Jet Propulsion NASA.



Ingenuity adalah helikopter bertenaga suria seberat 1.8 kilogram yang bergantung pada bateri yang boleh dicas semula untuk memastikan sistemnya tetap hangat semasa keadaan malam Martian yang keras.


Sebelum mendarat, Ingenuity berada di perut Perseverance sambil menjaga agar penjelajah roobot tetap hangat. Pada masa ini, helikopter menggunakan bateri dalaman untuk menghidupkan pemanas vital di badannya.


"Pemanas ini menjaga dalaman Ingenuity untuk melawan malam-malam dingin di Marikh di mana suhunya boleh turun hingga 90 darjah Celsius. Pemanas ini juga melindungi komponen utama seperti bateri dan beberapa elektronik sensitif dari bahaya suhu yang sangat sejuk," kata Bob Balaram dari NASA, ketua jurutera projek Helikopter Mars.


Ingenuity dijadualkan untuk melakukan penerbangan pertama pada 11 April, dan data dari penerbangan tersebut dijangka tiba di Bumi pada hari berikutnya pada 12 April.


Perlu diketahui, drone bernilai 85 juta dolar ini adalah helikopter pertama yang dikirim ke angkasa dan dirancang untuk menguji teknologi kenderaan terbang masa depan di planet lain, salah satunya adalah Mars. Ingenuity dilengkapi dengan dua kamera untuk mendokumentasikan penerbangannya, yang juga akan diperhatikan oleh Perseverance rover.

Helikopter Pertama di Marikh Mendarat dengan lancar dan Siap Terbang Helikopter Pertama di Marikh Mendarat dengan lancar dan Siap Terbang Reviewed by thecekodok on 6:46:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.