iPhone 12 dan Komputer Mac masih laku, ini buktinya

 


Permintaan pasaran untuk iPhone 12 meningkat pada periode Januari hingga Maret, seperti yang ditulis Apple dalam laporan pendapatan fiskal Q2 2021.

Dalam tempoh itu, Apple mencatatkan pendapatan USD 89.6 bilion, meningkat 54% berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya. Daripada jumlah pendapatan, USD 48 bilion berasal dari penjualan iPhone, meningkat 66% berbanding tahun lalu.


Selain itu, penjualan Mac dan iPad juga mengalami peningkatan yang drastik pada suku tersebut, meningkat 70% dan 78%. Salah satu sebab peningkatan ini adalah pandemi, yang menyebabkan banyak aktiviti kerja dan kajian dilakukan dari rumah.



Malah perniagaan perkhidmatan juga mencatat rekod, iaitu pendapatan USD 16.9 bilion, meningkat daripada 13.3 bilion dari tempoh yang sama tahun sebelumnya.


Namun, kenaikan drastik ini cenderung melambat di beberapa negara di mana aktiviti sudah mulai normal. Jadi nampaknya kenaikan pendapatan di masa depan hanya akan berlaku di iPhone, kecuali iPhone 12 Mini, yang penjualannya tidak sesuai dengan harapan Apple.


"Keluarga peranti ini terkenal, baik untuk pengguna yang mengemas kini (dari iPhone lama) dan pengguna baru," kata CEO Apple Tim Cook dalam panggilan penghasilan.


Walaupun pendapatan Apple pada Q2 meningkat, pendapatan mereka pada suku terakhir bulan Disember masih lebih tinggi. Kerana pendapatan mereka pada masa itu mencapai USD 100 bilion, pertama kalinya dalam sejarah.


Sebelum ini, Apple juga mengadakan acara pertama untuk tahun 2021, di mana mereka melancarkan sejumlah produk baru seperti iPhone 12 ungu, reka bentuk baru iMac dengan cip M1, iPad Pro dengan cip M1, Apple TV 4K, dan AirTag.


Terutama untuk iPhone 12 ungu dan AirTag, ia mula dijual pada 30 April. Pada tarikh yang sama mereka mula membuka pesanan untuk peranti baru mereka yang lain.

iPhone 12 dan Komputer Mac masih laku, ini buktinya iPhone 12 dan Komputer Mac masih laku, ini buktinya Reviewed by thecekodok on 6:09:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.