Jangan takut, Mark Zuckerberg Mempertahankan Kecerdasan Buatan

 


Kecerdasan Buatan (AI) atau apa yang dikenali sebagai kecerdasan buatan adalah hasil kemajuan teknologi. AI begitu canggih sehingga teknologinya dapat mengancam peradaban manusia, tetapi tidak menurut Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg.

Kenyataan Zuckerberg jelas tidak setuju dengan apa yang dikatakan oleh CEO SpaceX, Elon Musk dan pengasas Microsoft, Bill Gates, yang menyatakan bahawa AI berpotensi menjadi pengganas bagi keselamatan umat manusia.


Bahkan Musk mengatakan kecerdasan buatan menyebabkan masalah besar, di mana robot yang disematkan AI akan dapat melakukan perkara yang lebih baik daripada yang manusia dapat.


"Saya mempunyai pandangan Ai yang paling canggih dan saya fikir orang harus benar-benar mengambil berat tentang hal itu. AI adalah risiko asas untuk kewujudan peradaban manusia," kata Elon Musk.


Sementara itu, Bill Gates memberi perhatian sekiranya penggunaan robot akan membantu berfungsi dan itu adalah perkara positif. Tetapi jika kepandaiannya berlebihan, Gates sangat menentang.


"Mesin akan melakukan banyak kerja untuk kami dan tidak terlalu pintar. Tidak masalah, jika anda menguruskannya dengan baik. Beberapa dekad selepas itu, kecerdasan buatan cukup membimbangkan. Saya setuju dengan Elon Musk dan beberapa yang lain mengenai ini dan tidak faham mengapa. sesetengah orang tidak peduli, "kata Gates.


Menurut Zuckerberg, seperti dikutip oleh CNBC, Ahad (25/4/2021), dia menganggap AI mengundang hari kiamat sebagai tidak bertanggungjawab. Di mata bos Facebook, kecerdasan buatan adalah teknologi yang dapat menjadikan kehidupan manusia lebih baik di masa depan.


"Saya menonton wawancara Elon Musk baru-baru ini dan ketakutan terbesarnya di masa depan adalah AI. Apa pendapat anda mengenai Ai dan bagaimana kesannya terhadap dunia?" kata Mark Zuckerberg.


Zuckerberg mempunyai pengetahuan asas mengapa kecerdasan buatan tidak seperti yang difikirkan oleh SpaceX Boss.


"Saya mempunyai pendapat yang kuat mengenai hal ini. Saya optimis. Saya rasa anda boleh membina sesuatu dan dunia menjadi lebih baik, tetapi dengan AI khususnya, saya sangat optimis," tambahnya.


"Dan, saya rasa orang-orang yang menentang dan cuba menghidupkan senario AI dan kiamat ini, saya tidak memahaminya. Ia benar-benar negatif dan dalam beberapa cara saya benar-benar menganggapnya sangat tidak bertanggungjawab," katanya.


Selanjutnya, Zuckerberg mengatakan, dalam dekad berikutnya kecerdasan buatan akan memberi kesan positif terhadap kualiti kehidupan manusia. Contohnya, membantu mendiagnosis penyakit, meningkatkan prestasi kereta tanpa pemandu.


"Dalam lima hingga 10 tahun ke depan, AI akan memberikan begitu banyak peningkatan dalam kualiti hidup kita," kata suami Priscilla Chan.


"Setiap kali saya mendengar bahawa AI akan menyakiti orang di masa depan, saya rasa ya, anda tahu teknologi secara umum selalu dapat digunakan untuk kebaikan dan keburukan. Anda harus berhati-hati tentang bagaimana anda membinanya dan harus melakukannya. berhati-hati dengan apa yang anda lakukan. buat dan bagaimana ia akan digunakan, "kata Zuckerberg.


Pada akhir wawancara ini, Zuckerberg tidak dapat berhenti berfikir bahawa seseorang berhujah untuk melambatkan proses penciptaan AI.


"Saya rasa itu benar-benar dipersoalkan. Saya tidak dapat menahan diri untuk berfikir," katanya.

Jangan takut, Mark Zuckerberg Mempertahankan Kecerdasan Buatan Jangan takut, Mark Zuckerberg Mempertahankan Kecerdasan Buatan Reviewed by thecekodok on 3:38:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.