Keajaiban Bulan Purnama Membantu Mengosongkan Kapal di Terusan Suez

 


Kapal Ever Given yang terkanda di Terusan Suez selama hampir seminggu akhirnya bebas. Siapa sangka bulan purnama menyumbang kepada proses pemindahan ini.

Seperti diketahui, Terusan Suez mengalami pasang surut seperti permukaan air pada umumnya. Air pasang mencapai keadaan paling ekstrem ketika Bumi sejajar dengan matahari dan Bulan, dua objek yang menyebabkan tarikan graviti di planet kita.

Apabila ada bulan purnama, atau bulan berada dalam fasa baru, tarikan gravitinya menambah tarikan graviti matahari sehingga air pasang naik dan turun menjadi lebih dramatik.



Secara kebetulan, pada 28 Mac, ada bulan purnama. Bukan hanya itu, kedudukan Bulan juga relatif dekat dengan Bumi di orbitnya, dan akan mencapai titik terdekat atau perigee pada hari Selasa (30/3).


Ketika Bulan dan matahari sejajar, seperti halnya bulan purnama pada hujung minggu lalu, tarikan graviti gabungan mereka menyebabkan pasang surut yang sangat tinggi, yang dikenal sebagai Spring Tides, seperti yang dikutip oleh Space, Rabu (31/3/2021).


Berdasarkan data National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), gelombang pasang surut berlaku dalam selang waktu 12 jam 25 minit. Oleh itu, diperlukan waktu enam jam 12.5 minit untuk air pantai mengalir dari tinggi ke rendah, atau rendah ke tinggi.


Ini memberikan jangka masa yang dapat dimanfaatkan oleh pasukan evakuasi Ever Given. Oleh kerana faktor semula jadi ini, paras air di Terusan Suez 46 cm lebih tinggi daripada biasa.


"Kami sangat dibantu oleh gelombang pasang surut yang kami alami siang ini," kata Peter Berdowski, Ketua Pegawai Eksekutif Boskalis, syarikat yang mengosongkan Ever Given.


"Akibatnya, Anda mempunyai kekuatan alam yang mendorong dengan kuat, dan kekuatan itu mendorong lebih dari dua kapal tunda yang dapat ditarik," tambahnya.


Setelah kapal Ever Given berjaya dievakuasi, lalu lintas air di Terusan Suez dibuka semula. Sementara itu kapal yang membawa lebih dari 18,000 kontena dibawa ke lokasi lain untuk diperiksa.

Keajaiban Bulan Purnama Membantu Mengosongkan Kapal di Terusan Suez Keajaiban Bulan Purnama Membantu Mengosongkan Kapal di Terusan Suez Reviewed by thecekodok on 5:47:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.