Kisah unik mengenai perseteruan antara Bill Gates dan Steve Jobs

 


Ramai yang menyangka bahawa Apple dan Microsoft adalah musuh yang mematikan. Jauh sebelum perdebatan iPhone vs Android, persaingan terbesar di dunia teknologi adalah Mac (nama untuk komputer Apple) vs PC (nama untuk komputer dengan sistem operasi Microsoft). Steve Jobs menentang Bill Gates.

Oleh kerana itu, ramai yang mungkin kagum dengan kenyataan bahawa Macintosh pertama Apple dengan bangga dipamerkan di Pusat Pelawat Microsoft di Redmont, Amerika Syarikat.


Inilah sebabnya: Microsoft mungkin tidak begitu hebat seperti sekarang tanpa kejayaan luar biasa Apple, Macintosh. Komputer arus perdana pertama yang menggunakan antara muka pengguna grafik (GUI).



Pada awal 80-an, Bill Gates dan Steve Jobs mempunyai hubungan kawan tetapi musuh. Suatu ketika dahulu, Jobs datang ke markas Mikrosot di Washington.


Kunjungan itu, yang disebut Gates sebagai kunjungan dengan misi pujukan yang aneh, dilakukan sebagai bagian dari upaya Jobs untuk meyakinkan Gates agar bersedia membuat perisian untuk Macintosh.


Bill Gates mempunyai peranan penting dalam mempromosikan Macintosh. Dia dan Jobs bahkan muncul dalam video parodi yang diedarkan kepada pemaju. Dalam video tersebut, Gates mendedahkan bahawa Mac benar-benar dapat menggambarkan imaginasi orang.


Macintosh akhirnya dilancarkan pada tahun 1984. Microsoft terus mematuhi komitmennya dengan Mac. Tidak lama selepas itu, versi pertama Excel, PowerPoint dan Mail dilancarkan.


Malah Gates pernah mengatakan bahawa jumlah pekerja Microsoft yang bekerja di Macintosh lebih banyak daripada pekerja Apple.


Ketegangan bermula pada tahun 1985, ketika Microsoft mengumumkan akan melancarkan sistem operasi grafik. Jobs sangat marah dan menuduh Gates menipu Macintosh. Tetapi Gates tidak peduli. Dia merasakan bahawa idea Apple bukanlah sesuatu yang eksklusif.


Menurut Gates, Jobs tidak pantas marah kerana dia mendapat idea untuk Macintosh dari Xerox PARX, sebuah makmal penyelidikan terkenal yang menjadi pelopor GUI sejati.


Perang antara Microsoft dan Apple yang mengakibatkan beberapa tuntutan hukum dari tahun ke tahun semakin merobek hubungan antara Bill Gates dan Steve Jobs. Malah Jobs pernah menyatakan bahawa Microsoft membuat produk kelas ketiga dalam filem dokumentari.


Tetapi seiring berjalannya waktu, mereka perlahan-lahan berdamai. Salah satu perkara pertama yang dilakukan Jobs ketika menjadi CEO Apple pada tahun 1997 adalah mengumumkan bahawa Microsoft telah melabur dalam membantu menjaga syarikat itu hidup setelah mengalami kesulitan beberapa tahun sebelumnya.


Selama hari-hari terakhir kehidupan Jobs, keadaan di antara mereka telah bertambah baik. Jobs mengatakan bahawa dia mengagumi Microsoft dan suka bekerja dengan pengasas syarikat. Gates sendiri mengakui bahawa Steve Jobs mempunyai selera yang baik.


"Saya menghormati Steve, kami bekerjasama. Kami berdua saling mendorong, bahkan sebagai pesaing. Apa pun yang dia katakan tidak pernah mengganggu saya," kata Bill Gates setelah Jobs meninggal.

Kisah unik mengenai perseteruan antara Bill Gates dan Steve Jobs Kisah unik mengenai perseteruan antara Bill Gates dan Steve Jobs Reviewed by thecekodok on 6:45:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.