komponen iPhone akan berkurangan dalam pasaran sehingga tahun 2022

 


Kekurangan global komponen elektronik seperti cip semikonduktor dijangka berlaku sekurang-kurangnya sehingga 2022.

Ini adalah kenyataan oleh Foxconn, sebuah syarikat yang mengumpulkan sejumlah produk yang dibuat oleh Apple dan pelbagai produk elektronik untuk syarikat lain. Mereka mendakwa mula merasakan kesan kekurangan komponen elektronik ini.


Ketua Pegawai Eksekutif Foxconn Young Liu mengatakan mereka tidak akan dapat memenuhi sejumlah pesanan produk kerana kekurangan ini, yang diramalkannya akan terjadi sekurang-kurangnya hingga Q2 2022.



"(Pembekalan) untuk dua bulan pertama suku ini masih baik-baik saja, kerana pelanggan kami semua besar (syarikat), tetapi kami mula melihat perubahan mulai bulan ini," kata Liu dalam panggilan pendapatan kepada para pelabur Foxconn.


Kesan kekurangan ini tidak dijangka sangat besar, sekurang-kurangnya buat masa ini. Menurut Liu, Foxconn menjangkakan akan kehilangan 10% pesanannya kerana komponen ini jarang berlaku.


Namun, memandangkan pengguna Foxconn biasanya memesan barang dalam kuantiti yang banyak, 10% sangat bermakna. Terutama bagi pengguna Foxconn, seperti Apple, yang akan terjejas, seperti kelewatan kedatangan produk iPhone baru.


Foxconn sendiri telah mengalami perlambatan pengeluaran sejak wabak itu terjadi, yang disebabkan oleh peraturan lockdown dan karantina untuk pekerja kilang. Kelambatan ini juga memberi kesan kepada banyak perkara, seperti kelewatan pelancaran barisan iPhone 12 dan lain-lain.


Berbanding dengan kelewatan pada awal pandemi, kelewatan kerana kekurangan komponen ini nampaknya tidak signifikan. Namun, jika berlanjutan, kelewatan ini akan terus bertambah hingga tahap yang teruk pada akhir tahun ini.


Sebelum Foxconn, ada juga Samsung yang memberi peringatan kepada para pelaburnya tentang ketidakseimbangan yang terjadi dalam perniagaan semikonduktor, yang terjadi kerana kekurangan cip di seluruh dunia.


Sebelum ini, terdapat banyak syarikat, dari syarikat automotif hingga syarikat teknologi yang mengeluh tentang kesukaran mendapatkan cip. Ini berdampak pada kenaikan harga produk di pasar, misalnya, kad grafik PC yang harganya meningkat dua kali lipat, atau bahkan tiga kali lipat.

komponen iPhone akan berkurangan dalam pasaran sehingga tahun 2022 komponen iPhone akan berkurangan dalam pasaran  sehingga tahun 2022 Reviewed by thecekodok on 6:48:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.