Lelaki ini menyalahkan Apple setelah kehilangan Bitcoin sebanyak USD600 ribu

 


Seorang lelaki menyalahkan Apple kerana kehilangan bitcoin bernilai $ 600,000. Dia menyalahkan Apple kerana membenarkan aplikasi palsu dipasang di App Store yang kemudian mencuri cryptocurrencynya.

Phillipe Christodoulou, mangsa penipuan itu, mengatakan bahawa dia ingin memeriksa baki bitcoinnya pada bulan Februari. Dia kemudian membuka App Store untuk mencari 'Trezor', syarikat yang membuat peranti dompet cryptocurrency.


Christodoulou kemudian menemui aplikasi dengan logo Trezor dan mempunyai penilaian yang hampir sempurna. Setelah cukup percaya, dia segera memuat turun aplikasi dan memasukkan bukti kelayakan.



Sayangnya, aplikasi itu ternyata palsu dan dirancang untuk menyerupai aplikasi rasmi untuk menipu pemilik bitcoin. Christodolou juga kehilangan baki bitcoin 17.1 BTC, atau setara dengan USD 600 ribu ketika kejadian itu berlaku.


"Mereka mengkhianati kepercayaan yang saya miliki pada mereka. Apple seharusnya tidak melepaskannya," kata Christodoulou kepada The Washington Post, seperti dikutip oleh MacRumors, Khamis (1/4/2021).


Christodoulou marah kerana Apple telah memperjuangkan apa yang disebut sebagai ekosistem App Store paling selamat. Sebelum membenarkan aplikasi masuk ke App Store, Apple selalu mengkaji semua aplikasi untuk mengelakkan aplikasi dan penipu palsu dimuat turun oleh pengguna.


Apple mengatakan aplikasi Trezor palsu ini dapat menghilangkan 'umpan-dan-suis'. Aplikasi ini mendaftar dengan nama Trezor dan menggunakan logo dan warna Trezor, tetapi dalam keterangannya disebut sebagai aplikasi kriptografi yang menyulitkan fail dan kata laluan iPhone yang disimpan.


Pembangun aplikasi palsu itu mengaku kepada Apple bahawa mereka tidak terlibat dalam cryptocurrency. Setelah didaftarkan, aplikasi menukar perihalannya ke dompet cryptocurrency, yang kemudian tidak dapat dikesan oleh Apple.


Setelah diberitahu oleh Trezor, Apple segera menghapus aplikasi dan menyekat pembangunnya. Tetapi tidak lama kemudian aplikasi Trezor palsu lain memasuki App Store, dan segera dihapus.


Jurucakap Apple, Fred Sainz berkata, Apple selalu mengambil tindakan pantas ketika berhadapan dengan penjenayah siber yang menipu pengguna iPhone. Tetapi mereka tidak menjelaskan berapa banyak aplikasi nakal yang telah dijumpai, atau seberapa sering aplikasi tersebut dikeluarkan dari App Store.


Syarikat yang dibuat oleh Steve Jobs hanya mengatakan bahawa mereka telah membuang 6,500 aplikasi pada tahun lalu kerana mereka mempunyai ciri tersembunyi atau tidak direkodkan.


Christodoulou juga bukan satu-satunya mangsa penipuan aplikasi Trezor palsu. Terdapat lima orang yang menjadi mangsa kecurian bitcoin melalui aplikasi Trezor di iOS yang jumlah kerugiannya mencecah USD 1.6 juta.

Lelaki ini menyalahkan Apple setelah kehilangan Bitcoin sebanyak USD600 ribu Lelaki ini menyalahkan Apple setelah kehilangan Bitcoin sebanyak USD600 ribu Reviewed by thecekodok on 7:00:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.