LG Gulung Tikar, Vendor Telefon Bimbit Yang Untung?


 LG menarik diri dari perniagaan telefon bimbit kerana tidak dapat bersaing dalam sektor yang kompetitif. Setelah ditinggalkan oleh LG, peta persaingan jenama mudah alih global dikatakan kurang terjejas.

Tidak ada vendor yang akan mendapat keuntungan dari LG yang keluar kerana bahagian pasaran mereka terlalu kecil untuk mempengaruhi vendor lain. Kedudukannya tidak lagi sama seperti ketika LG menjadi vendor telefon bimbit ketiga terbesar di dunia pada tahun 2013.


Bahagian pasaran hanya tinggal di Amerika dan yang terbaik adalah di negaranya sendiri, Korea. Bagi Korea, LG masih dalam dua digit, tetapi secara global di bawah 4%.

.

Diramalkan pengguna LG di Korea Selatan mungkin beralih ke Samsung atau Apple kerana pasaran mudah alih mereka tidak terlalu besar dan kedua-dua jenama tersebut adalah antara yang paling popular. Sementara di peringkat global, kedudukannya telah diambil alih oleh vendor dari China.


Walaupun sekarang dia telah kehilangan satu pesaing, Vendor lain untuk tidak berhenti berinovasi agar tidak mengalami nasib yang sama. Menurutnya, hingga kini belum pernah ada vendor yang, setelah gagal, dapat bangkit kembali dan menguasai pasar, seperti Blackberry atau Nokia.


Walau bagaimanapun, inovasi ini tidak boleh dibuat hanya untuk menjadi berbeza, ia juga mesti praktikal dan dapat memenuhi keperluan pengguna. Salah satu kelemahan LG ialah inovasi yang dikemukakan terlalu 'eksentrik'.


Pengguna mudah berpaling, kerana vendor perlu terus melakukan inovasi R&D maju sesuai dengan keperluan pengguna, bahkan membuat pengguna memerlukannya.


"Sejarah membuktikan bahawa alat yang baik tidak dapat 'berbicara' tentang dirinya dan akan ada gembar-gembur di masyarakat. Semuanya memerlukan pemasaran, jadi kombinasi harus lengkap, peranti yang bagus dan pemasaran yang baik," tambahnya.


Walaupun kadang-kadang ganjil, kami ingin melihat bagaimana telefon bimbit LG Rollable screen dipasarkan. Telefon ini pertama kali dipamerkan di CES 2021 dan LG berjanji akan melepaskannya tahun ini, tetapi nampaknya projek itu telah dibatalkan.


"Sebenarnya, saya ingin melihat LG Rollable dipasarkan, lihat bagaimana LG menyiapkan perkakasannya serta UI dan UX. Tetapi sayangnya peranti ini tidak dihasilkan kerana penutupan bahagian LG Mobile Communication," pungkasnya.

LG Gulung Tikar, Vendor Telefon Bimbit Yang Untung? LG Gulung Tikar, Vendor Telefon Bimbit Yang Untung? Reviewed by thecekodok on 4:06:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.