MacOS 11.3 Dikeluarkan, Apa yang Baru?

 


Selain melepaskan iOS 14.5, watchOS 7.4 dan iPadOS 14.5, Apple juga melancarkan kemas kini macOS 11.3. Apa yang baru dalam kemas kini 5.71 GB?

Selain memberikan ciri baru, kemas kini ini juga menembusi lubang keselamatan utama. Oleh itu, anda boleh mengatakan bahawa ini adalah kemas kini penting untuk pengguna peranti Mac, terutama pengguna peranti Mac M1.


Penembusan lubang keselamatan yang dimaksud adalah kerentanan yang membolehkan malware memintas perlindungan yang terintegrasi dalam macOS, seperti Karantina Fail dan GateKeeper.



Walaupun sistem anti-malware di macOS masih dapat menyekat kehadiran perisian hasad, syarikat perisian perusahaan Jamf baru-baru ini menemui bukti bahawa penggodam dapat memanfaatkan lubang keselamatan.


Sementara itu, fitur tambahan untuk pengguna Mac M1 adalah kemampuan untuk mengubah ukuran tetingkap aplikasi iPhone dan iPad yang dibuka pada Mac M1. Bukan hanya itu, Apple juga menyediakan sokongan input papan kekunci, tetikus dan pad jejak untuk permainan yang sesuai dengan pengawal.


Aplikasi iPhone dan iPad juga akan ditampilkan dalam resolusi tertinggi ketika dibuka dalam mod skrin penuh. Terdapat juga sokongan mod hibernasi untuk Mac M1.


Aplikasi Muzik juga mendapat fitur main automatik, di mana Apple Music secara automatik akan memainkan lagu lain yang dianggap serupa ketika lagu atau senarai main yang sebelumnya dimainkan habis.


Aplikasi Berita dan Podcast juga telah menerima kemas kini yang membuatnya lebih mudah digunakan, seperti yang dikutip  dari The Verge, Selasa (27/4/2021).


Kemudian ada juga beberapa fitur baru seperti kemampuan untuk mengesan AirTag menggunakan aplikasi Fund My, emoji dan suara Siri baru, dan sokongan untuk pengawal Xbox Series X / S serta PlayStation 5 DualSense.

MacOS 11.3 Dikeluarkan, Apa yang Baru? MacOS 11.3 Dikeluarkan, Apa yang Baru? Reviewed by thecekodok on 8:45:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.