Mengapa Kapal Selam Berwarna Hitam?

 


Adakah anda menyedari bahawa hampir semua kapal selam yang ada berwarna hitam, seperti kapal selam KRI Nanggala-402, yang juga tampak hitam di badannya.

Pilihan cat hitam di permukaan badan kapal selam bukan hanya pilihan. Rupanya ini adalah sebahagian strategi.


Sebagai salah satu armada perang, kapal selam ini dirancang agar tidak mudah dikesan oleh musuh, walaupun berada di bawah laut. Penggunaan warna hitam dipercayai dapat menyatu dengan lautan di mana ia menyelam.


Ini kerana kapal selam dibuat untuk beroperasi di bawah laut untuk waktu yang lama. Itulah sebabnya sangat penting bahawa kapal selam tidak dapat dilihat ketika menyelam ke luas lautan dan pergerakannya tidak diketahui oleh musuh.


"Kapal selam dicat hitam terutamanya kerana warnanya menghasilkan penyamaran yang berkesan terhadap kapal selam, kapal (yang berada di permukaan-merah), dan pesawat musuh. Kapal selam hitam sangat sukar dijumpai di lautan besar, terutama pada waktu malam," kata Science ABC , Rabu (28/4/2021).


Namun, tidak semua kapal selam selalu berwarna hitam. Contohnya, ada kapal selam dari Korea Utara, Iran, dan Israel yang berwarna hijau.


Sebabnya adalah kerana kebanyakan kapal ini bergerak di perairan jernih, cetek, dan pesisir. Oleh itu, dicat hijau sehingga penyamaran kapal selam dapat menyatu dengan persekitaran sekitarnya.


Science ABC mendedahkan bahawa tidak semua kapal selam digunakan untuk operasi ketenteraan, tetapi ada juga yang menggunakannya untuk melakukan eksplorasi, penyelidikan, dan misi mencari dan menyelamat bawah laut. Jadi, jangan terkejut jika kapal selam bukan tentera tidak berwarna hitam.

Mengapa Kapal Selam Berwarna Hitam? Mengapa Kapal Selam Berwarna Hitam? Reviewed by thecekodok on 3:39:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.