Microsoft Menutup Pembantu Maya Cortana pada Android dan iOS

 


Kalah bersaing dengan Pembantu Google Apple dan Siri, Microsoft secara rasmi menutup pembantu maya Cortana.

Pada 31 Mac 2021, ini akan menjadi nafas terakhir Cortana untuk Android dan iOS, seperti yang dikutip dari GSM Arena, Jumat (2/4/2021).


Sebenarnya, Microsoft telah mengumumkan tarikh kematian Cortana sejak tahun lalu. Pada mulanya, Cortana akan berakhir pada bulan Juli 2020, ia hanya dilakukan oleh syarikat yang diasaskan oleh Bill Gates.


Walaupun telah menutup Cortana pada peranti Android dan iOS, Microsoft masih membiarkan pembantu maya berfungsi pada peranti berasaskan Windows 10.


Dengan penutupan ini, Microsoft nampaknya mengubah pembantu maya Cortana menjadi penyokong untuk aplikasi Microsoft 356 yang disokong oleh Artificial Intelligence (AI), aka kecerdasan buatan.


Sebelumnya, setelah merombak penyemak imbas web Microsoft Edge, Microsoft mengumumkan penambahan serangkaian fitur baru dalam aplikasi email Outlook. Di antara ciri baru yang disajikan, Microsoft Outlook kini mempunyai pembantu suara.


Microsoft mengatakan bahawa fitur baru yang dibawanya ke Outlook tidak hanya mempermudah navigasi dalam menggunakan perkhidmatan, tetapi juga meningkatkan pengalaman pengguna secara keseluruhan.


Keputusan Microsoft untuk membawa pembantu maya Cortana ke Outlook terdengar paling menarik. Terutama memandangkan Microsoft sebenarnya telah secara beransur-ansur mematikan pembantu maya sejak setahun yang lalu.


Tetapi dengan Cortana di Outlook, pengguna tidak hanya dapat mencari e-mel, kenalan, atau entri kalendar, mereka juga dapat meminta Cortana membaca e-mel ketika pengguna sibuk.

Microsoft Menutup Pembantu Maya Cortana pada Android dan iOS Microsoft Menutup Pembantu Maya Cortana pada Android dan iOS Reviewed by thecekodok on 4:41:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.