Nenek moyang komputer riba seberat 24 kg dan bernilai sebuah kereta

 


Komputer riba kini semakin kecil, lebih padat, dan selesa dibawa ke mana sahaja kerana beratnya yang ringan. Tetapi tahukah anda jika ada komputer riba generasi pertama yang beratnya 24 kilogram dan berharga dengan harga sebuah kereta? Sebenarnya, ia tidak dipanggil komputer riba pada masa itu tetapi komputer mudah alih.

Ya, komputer riba ini memang sangat berat jika dibandingkan dengan produk serupa hari ini, bahkan pada masa lalu harganya sangat luar biasa, yang dijual dengan harga USD 19.975 atau sekitar Rp 188 juta. Cukup untuk membeli kereta keluarga hari ini.


Komputer mudah alih ini juga tidak mempunyai waktu yang lama, seperti MacBook Air atau Ultrabook, tetapi hanya dipanggil IBM Portable PC 5100. Walaupun spesifikasi komputer riba termasuk:



CPU: proprietari IBM, 1.9 MHz

RAM: 16K, maksimum 64K

Paparan: Teks monitor monokrom 5 "64 X 16

Penyimpanan: Pita 200K dalaman (DC300)

Port: port I / O pita / pencetak

OS: APL dan / atau ASAS


Menurut laman wikipedia, komputer mudah alih pertama di dunia mula dijual secara beramai-ramai pada tahun 1975 tetapi mula dihentikan pada tahun 1978. Ini adalah ketika pengguna 'membawa' IBM Portable PC 5100.

Nenek moyang komputer riba seberat 24 kg dan bernilai sebuah kereta Nenek moyang komputer riba seberat 24 kg dan bernilai sebuah kereta Reviewed by thecekodok on 4:20:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.