Pandemik Lagi Membuat Google Tidak Merayakan Hari April Mop


2021 adalah tahun kedua Google tidak merayakan Hari April Mop. Ini pertama kali diperhatikan dalam e-mel dalaman yang dihantar oleh Google kepada pekerjanya.

Dalam e-mel dalaman, Google mengesahkan bahawa mereka tidak akan membuat lelucon untuk merayakan Hari April Mop, seperti yang dikutip  dari The Verge, Khamis (1/4/2021).


Kemudian Google juga mengesahkan berita ini melalui jurucakapnya. Dalam kenyataan itu, Google mengakui bahawa ia tidak akan menyebarkan jenaka yang berkaitan dengan perayaan Hari April Mop untuk tahun 2021.



Sebenarnya, jenaka Hari April Mop nampaknya Google adalah tradisi. Di mana mereka biasanya menyebarkan jenaka, yang biasanya dianggap serius. Lengkap dengan video penjelasan, seolah-olah sesuatu benar-benar berlaku.


Langkah itu diambil untuk menghormati orang-orang yang memerangi COVID-19.


"Pada tahun 2020, kami memutuskan untuk menghentikan tradisi lama kami untuk menyambut Hari April Mop untuk menghormati orang-orang yang berjuang melawan COVID-19. Dengan begitu banyak negara masih berjuang dengan cabaran serius, kami sekali lagi menghentikan lelucon untuk Hari April Mop pada tahun 2021., "tulis Google dalam satu kenyataan.


Pada tahun 2020, selain tidak merayakan Hari April Mop secara besar-besaran, Google juga melarang pekerjanya melakukan jenaka April Fool secara kecil-kecilan, dan meminta agar jenaka itu disimpan untuk tahun depan.


"Matlamat terbesar kami sekarang adalah untuk membantu banyak orang, jadi selamatkan jenaka itu untuk April tahun depan, yang tentunya akan lebih ceria daripada sekarang," tulis Ketua Pemasaran Google Lorraine Twohill dalam e-mel dalaman kepada semua pekerja.


Tetapi nampaknya sekarang, setahun setelah e-mel itu dihantar, keadaan dunia akibat pandemi Corona tidak bertambah baik, dan Google telah memutuskan untuk tidak merayakan Hari April Mop lagi pada tahun 2021.


Tradisi Hari April Mop di Google telah berlangsung sejak sekian lama, tepat sejak tahun 2000. Setiap tahun, syarikat yang beribu pejabat di Mountain View, California itu menampilkan lelucon dan ejekan pada beberapa produknya.


Sebagai contoh, pada tahun 2019 aplikasi Peta Google mempunyai ciri untuk memainkan permainan Ular dengan latar belakang beberapa kota besar di dunia. Selain itu Google Belanda juga melancarkan video lelucon di YouTube mengenai aplikasi baru yang membolehkan pengguna berkomunikasi menggunakan tulip.

Pandemik Lagi Membuat Google Tidak Merayakan Hari April Mop Pandemik Lagi Membuat Google Tidak Merayakan Hari April Mop Reviewed by thecekodok on 5:50:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.