Penemuan nenek moyang lubang hitam dapat membongkar rahsia alam semesta

 


Para saintis telah menemui lubang hitam atau lubang hitam yang dapat mengubah pemahaman kita tentang alam semesta. Goldilock, seperti yang disebut, boleh dikatakan salah satu nenek moyang lubang hitam.

Dipetik dari The Independent, Goldilock dipercayai terbentuk sebelum kehadiran bintang dan galaksi pertama. Selama beberapa dekad, para penyelidik telah mencari contoh lubang hitam berjisim rendah, massa rendah dan contoh supermasif yang menjadi pusat perbincangan mengenai lubang hitam.


Teorinya menunjukkan bahawa terdapat banyak lubang hitam di sekitarnya, yang terbentuk ketika lubang hitam berjisim bawah berubah menjadi lubang hitam supermasif.



Para penyelidik berpendapat bahawa jika kita mengetahui berapa banyak lubang hitam dari jenis itu, ia akan membantu memberikan maklumat yang lebih baik mengenai bagaimana lubang hitam terbentuk dan berkembang dari masa ke masa.


Dalam jurnal saintifik Nature Astronomy, para penyelidik mendedahkan bahawa mereka telah menemui bukti salah satu lubang hitam awal kosmos.


Bukti bahawa lubang hitam datang ke Bumi dalam bentuk cahaya diputarbelitkan oleh letupan yang berlaku ketika alam semesta baru bermula. Para saintis sedang mengkaji maklumat mengenai ribuan letupan yang disebabkan ketika bintang runtuh atau bergabung, dengan harapan ia dapat digunakan untuk melihat bagaimana alam semesta ketika pertama kali terbentuk.


Mereka melakukan ini dengan menggunakan proses yang disebut lensa gravitasi, menggunakan objek di kosmos sebagai instrumen untuk pemerhatian. Lensa graviti berlaku apabila objek seperti itu menerima letupan dan memutarbelitkannya seperti lensa, menghasilkan banyak gambar yang dapat dilihat pada masa yang berlainan.


Dari situ, penyelidik kemudian dapat menggunakan kelewatan masa untuk melihat objek yang tidak pernah dilihat sebelumnya. Salah satu jet kelihatan terkena lensa graviti.


Para penyelidik menemui objek yang berjisim puluhan ribu lebih banyak daripada matahari kita sendiri. Itu menunjukkan bahawa ia mungkin disebabkan oleh salah satu lubang hitam berjisim sederhana yang telah dicari oleh penyelidik selama bertahun-tahun.


"Lubang hitam yang baru ditemui ini mungkin peninggalan kuno, lubang hitam purba, yang terbentuk di alam semesta awal sebelum bintang dan galaksi pertama terbentuk," kata penulis bersama kajian Eric Thrane dari Monash University School of Physics and Astronomy.


Lubang hitam awal ini mungkin merupakan benih atau embrio lubang hitam supermasif yang hidup di tengah galaksi hari ini. Tetapi para penyelidik mengatakan lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk mencuba dan mengetahui berapa banyak lubang hitam seperti ini yang ada, dan apa yang dapat mereka ceritakan mengenai evolusi jenis lubang hitam yang lain.

Penemuan nenek moyang lubang hitam dapat membongkar rahsia alam semesta Penemuan nenek moyang lubang hitam dapat membongkar rahsia alam semesta Reviewed by thecekodok on 6:10:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.