Pengumuman NASA: Ditemui 2,200 Calon Planet yang Boleh Duduk


 Satelit Survey Exoplanet Transiting (TESS) NASA dengan mudah mencapai tujuannya. Agensi angkasa kebangsaan AS mengatakan kapal angkasa mereka telah menemui lebih dari 2.200 planet berpotensi sejak memulakan misinya pada 2018.

Beratus-ratus daripadanya adalah planet yang lebih kecil, dan sebahagian daripadanya termasuk planet berbatu yang lebih mirip Bumi, walaupun tidak semestinya dapat dihuni.


Dipetik dari Engadget, penemuan ini melebihi anggaran. Pada mulanya, TESS diberi tugas untuk mencari 1.600 planet dalam dua tahun pertama. Sebilangan penemuannya tidak biasa.



Salah satunya adalah planet berbatu TOI-700 d yang berjarak 100 tahun cahaya, kemudian ada LHS 3844 b yang dijuluki Bumi yang sangat panas dengan orbit 11 jam yang sangat dekat.


Di samping itu, ada juga TOI 1690 b yang merupakan mangsa langka bintang gergasi merah yang menelan planet di orbitnya, dan 7TOI 849 b yang nampaknya adalah gergasi gas yang kehilangan atmosfernya atau mungkin tidak pernah memiliki atmosfera.


Sejauh ini hanya 120 planet yang disahkan, dan NASA mempertaruhkan peranti masa depan seperti Teleskop Angkasa James Webb akan mengkaji planet berpotensi dengan lebih terperinci. Walaupun begitu, jumlah besar planet ini telah menunjukkan banyak tentang kepelbagaian dan apa maksudnya untuk kosmos pada umumnya.

Pengumuman NASA: Ditemui 2,200 Calon Planet yang Boleh Duduk Pengumuman NASA: Ditemui 2,200 Calon Planet yang Boleh Duduk Reviewed by thecekodok on 4:36:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.