Pesawat NASA Untuk Melawat Asteroid Paling Berharga

 


NASA secara rasmi memulakan pemasangan pesawat bernama Psyche. Kapal angkasa itu akan mengunjungi asteroid dengan nama yang sama, 16 Pshyce, yang dipercayai batu angkasa paling berharga setakat ini.

Asteroid Psyche dipercayai bernilai sekitar USD 10 trilion. Mengapa ia sangat berharga? 16 Jiwa ini nampaknya sangat kaya dengan besi dan nikel. Ia berada di tali pinggang asteroid antara planet Marikh dan Musytari. Dengan diameter sekitar 226 kilometer, asteroid ini boleh menjadi planet mati yang kehilangan lapisan luarnya.


NASA ingin mengetahui bagaimana permukaannya, berapa umurnya dan membuktikan sama ada 16 Psyche adalah teras planet awal dan sama ada ia serupa dengan inti Bumi.


NASA menyiarkan gambar dan video pesawat yang dipasang di Laboratorium Propulsion di California Selatan. Prosesnya memakan masa sekitar satu tahun dan akan dihantar ke tanah roket Cape Canaveral di Florida, di mana pelancaran yang dijadualkan adalah Ogos 2022.


Kerangka pesawat disebut Solar Electric Propulsion (SEP) yang merupakan komponen utama. Ini mengenai ukuran van, dengan dua antena gergasi dan pelbagai instrumen penyelidikan.


"Saya sangat bangga dengan pasukan ini. Kami dapat merancang pesawat untuk perjalanan yang sangat panjang ke asteroid sambil mengutamakan kesihatan dan keselamatan pasukan dalam wabak global masa kini," kata Steven Scott, pembuat bersama Maxar Technologies.


Untuk mencapai asteroid Psyche 16, ia akan menempuh jarak sekitar 179.5 juta kilometer. Dia akan membuat penyelidikan selama 21 bulan. Asteroid adalah kira-kira seperempat ukuran UK, menjadi salah satu asteroid terbesar di tali pinggang asteroid.


Walaupun sangat berharga, melombong asteroid adalah tugas sukar yang mungkin tidak dapat dilakukan dengan teknologi terkini. Lebih-lebih lagi, jika bahan tersebut diangkut ke Bumi, nilainya bahkan dapat menurun kerana bekalannya berlebihan. Oleh itu, ini adalah sasaran NASA baru untuk meneliti.

Pesawat NASA Untuk Melawat Asteroid Paling Berharga Pesawat NASA Untuk Melawat Asteroid Paling Berharga Reviewed by thecekodok on 4:48:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.