Pink Moon menghiasi langit : ini adalah asal-usul dan fakta

 


Pink Moon yang muncul pada Selasa malam (27/04/2021) dan mengundang minat masyarakat. Fenomena ini disebut supermoon kerana dekat dengan titik perige.

Perige adalah istilah untuk menggambarkan keadaan bulan ketika berada pada titik paling dekat dari bumi.


Walaupun sebenarnya tidak ada warna merah jambu sama sekali, fenomena Pink Moon semalam mendorong orang ramai untuk mengabadikannya dan berkongsi gambar melalui media sosial.


Sejarah fenomena Bulan Pink

Dilancarkan dari NASA, Pada tahun 1930, petani wilayah Maine menerbitkan nama suku India bulan tersebut untuk menyebut nama bulan-bulan dalam setahun.


Berdasarkan kalendar ini, bulan purnama yang jatuh pada bulan April adalah Bulan Pink.


Pink Moon berasal dari nama tumbuhan yang berasal dari Amerika Syarikat yang juga merupakan tanaman pertama yang tumbuh pada musim bunga.


Pink Moon mempunyai nama atau nama yang berbeza, bergantung kepada penduduk mana yang menyebutnya. Beberapa nama lain untuk Pink Moon ialah Sprouting Grass Moon, Egg Moon, Paschal Moon, Hanuman Jayanti, Bak Poya dan Fish Moon.


Pink Moon kali ini adalah supermoon pertama pada tahun 2021 dan dianggap sebagai supermoon terbaik dan paling terang tahun ini.


Istilah supermoon itu sendiri pertama kali disebut oleh ahli astronomi bernama Richard Nolle pada tahun 1979.


Nolle menamakannya untuk merujuk pada bulan baru atau bulan purnama pada waktu itu, bulan berada pada 90 persen perigee (titik paling dekat dengan bumi).


Untuk tahun 2021, beberapa penerbitan menyebutkan bahawa empat bulan penuh berlaku dari bulan Mac hingga Jun, ada yang mengatakan bahawa tiga daripadanya berlaku dari bulan April hingga Juni, dan ada yang mengatakan hanya dua bulan penuh, iaitu pada bulan April dan Mei diklasifikasikan sebagai supermoon.


Masih merujuk kepada sumber yang sama, bulan purnama berikutnya akan berlaku pada 26 Mei bulan depan.


Pada bulan purnama berikutnya, bulan akan sedikit lebih dekat dengan bumi daripada bulan purnama Isnin lalu (26/04/2021), walaupun perbezaannya hanya 0,04 persen.


Beberapa fakta menarik dari supermoon adalah:

1. Titik terjauh bulan dari bumi disebut apogee, berbanding dengan perigee, di mana jaraknya sekitar 253,000 batu (405,500 kilometer).


2. Titik terdekat bulan ke bumi (perigee) adalah kira-kira 226,000 batu atau 363,300 kilometer.


3. Ketika bulan purnama mencapai titik perige, ia kelihatan sedikit lebih terang dan lebih besar dari bulan biasa, jadi itulah sebabnya ia disebut supermoon.



Itulah gambaran asal-usul dan beberapa fakta menarik mengenai Pink Moon. Adakah anda mempunyai masa untuk mengabadikan fenomena ini semalam?

Pink Moon menghiasi langit : ini adalah asal-usul dan fakta Pink Moon menghiasi langit : ini adalah asal-usul dan fakta Reviewed by thecekodok on 4:00:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.