Polis Meyerbu Kumpulan Penjual Menipu Permainan Video Terbesar di Dunia

 


Polis China bersama dengan gergasi permainan Tencent telah menyerbu sindiket penipu permainan video terbesar di dunia. Kumpulan ini merancang dan menjual cheat untuk permainan popular seperti Overwatch dan Call of Duty: Mobile.

Sindiket ini yang disebut 'Chicken Drumstick' menghasilkan wang dari yuran langganan dari pelanggannya. Bayaran langganan yang dikumpulkan bermula dari USD 10 sehari hingga USD 200 sebulan. Mereka mempunyai laman web khusus untuk menjual cheat ke ratusan negara dan wilayah.


Secara keseluruhan, kumpulan ini memperoleh sekitar 76 juta USD  dari penggunanya. Polis juga merampas aset bernilai USD 46 juta, termasuk beberapa kereta mewah, seperti yang dikutip oleh BBC, Rabu (31/3/2021).



Polis Kunshan kemudian memusnahkan 17 penipu yang dijumpai dan menahan 10 orang yang terlibat dalam sindiket tersebut. Pihak berkuasa mengatakan ini adalah kes kecurangan terbesar di dunia kerana melibatkan sejumlah besar wang dan permainan terkenal.


Rantai kereta mewah yang dirampas milik kumpulan 'Chicken Drumstick', penjual cheat terbesar di dunia Foto: Weibo / Peace Elite

Penggunaan cheat atau hack dalam permainan video adalah perkara biasa. Malah tinjauan yang dilakukan pada 2019 mendapati sepertiga pemain mengakui menggunakan cheat untuk menjadikan mereka lebih baik dalam bermain permainan dalam talian.


Di negara lain, pemain yang ditangkap curang biasanya hanya dilarang dari permainan. Tetapi di China menggunakan cheat ketika bermain permainan adalah sesuatu yang lebih serius.


Dalam beberapa tahun terakhir, pemerintah China terus membasmi penipu dan penipu dengan merujuk kepada undang-undang yang melarang gangguan pada rang

Di bawah undang-undang ini, pemain gim curang dapat dijatuhkan hukuman penjara hingga lima tahun, dan pengembang curang dapat dipenjara untuk jangka waktu yang lebih lama. Tuduhan lain yang dapat diterima oleh pemain penipu termasuk pelanggaran hak cipta dan operasi perniagaan haram, bergantung pada kawasan penangkapan.


Juga bukan kali pertama Tencent bekerjasama dengan polis untuk membasmi penipu. Pada tahun 2018, Tencent dan polis menahan 120 orang yang didapati curang di PlayerUnknown's Battleground (PUBG).

Polis Meyerbu Kumpulan Penjual Menipu Permainan Video Terbesar di Dunia Polis Meyerbu Kumpulan Penjual Menipu Permainan Video Terbesar di Dunia Reviewed by thecekodok on 5:36:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.