Prototaip roket SpaceX Starship meletup semasa mendarat

 


Roket prototaip SpaceX Starship SN11 meletup setelah tidak berfungsi semasa penerbangan ujian dari Boca Chica, Texas pada hari Selasa (30/3/2021).

Ini adalah kali ketiga roket ujian SpaceX Startship gagal mendarat atau meletup.


John Insprucker, jurutera Space X, mengatakan semuanya berjalan lancar tetapi tiba-tiba aliran data dan kamera di roket berhenti berfungsi sementara kenderaan memasuki lapisan kabus tebal.


"Kami tampaknya kehilangan semua data dari kendaraan," kata John dalam siaran web video seperti yang dikutip oleh Reuters.


"Kami harus mengetahui dari pasukan apa yang berlaku," sambungnya.


Siaran web dikaburkan oleh kabut, sehingga sukar untuk melihat bagaimana roket itu mendarat. Serpihan dari kapal angkasa itu dijumpai tersebar lapan kilometer dari lokasi pendaratan.


"Paling tidak kawah sudah ada!" Elon Musk tweet sebagai tindak balas terhadap kejadian itu.


Starship adalah salah satu rangkaian prototaip untuk roket angkat berat yang dikembangkan oleh syarikat angkasa peribadi Elon Musk untuk membawa manusia dan 100 tan muatan untuk misi di bulan dan Mars.


Starships SN8 dan SN9 meletup semasa mendarat semasa percubaan sebelumnya. SN10 mencapai pendaratan tegak awal bulan ini, tetapi kemudian terbakar kira-kira lapan minit setelah mendarat.


"Sepertinya enjin dua mengalami masalah naik dan tidak mencapai tekanan bilik operasi semasa pendaratan terbakar, tetapi, secara teori, itu tidak perlu," Musk tweet selepas ujian penerbangan SN11.


"Sesuatu yang penting berlaku tidak lama setelah pembakaran pendaratan bermula," dia menyimpulkan.

Prototaip roket SpaceX Starship meletup semasa mendarat Prototaip roket SpaceX Starship meletup semasa mendarat Reviewed by thecekodok on 6:12:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.