Puluhan orang tinggal di sebuah gua, berpuasa telefon bimbit demi eksperimen

 


Bagaimana rasanya manusia moden berpuasa selama puluhan hari tanpa telefon bimbit? Itulah yang dilakukan oleh 15 sukarelawan ini. Walaupun tanpa telefon bimbit, mereka tinggal selama 40 hari di gua itu.

Selama lebih dari sebulan, mereka berada di gua Lombrives di selatan Perancis. Tiada telefon bimbit, jam atau cahaya matahari. Nampaknya, mereka ikut serta dalam eksperimen yang disebut Deep Time.


Projek dengan pembiayaan USD 1.4 juta bertujuan untuk mengkaji bagaimana manusia menyesuaikan diri dengan situasi pengasingan atau ketika menghadapi keadaan yang melampau. Momen ini juga tepat dengan pandemi Corona, di mana penguncian sering dilakukan.



Tidak lama dahulu, sukarelawan menyelesaikan misi mereka. Mereka keluar dari gua dan harus memakai kacamata pelindung khas kerana terlalu lama berada dalam kegelapan. Tetapi secara amnya, mereka sihat.


Dipetik  dari Science Alert, ketika tinggal di gua, mereka tidur di khemah. Tenaga elektrik mesti dihasilkan sendiri dengan mengayuh basikal. Sementara itu, air diperoleh dari telaga. Telefon bimbit dan peralatan elektronik lain juga dilarang, mereka tidak dapat berkomunikasi sama sekali atau mengakses media sosial.


Oleh kerana tidak ada jam atau cahaya matahari, sukarelawan harus bergantung pada jam biologi mereka sendiri untuk mengetahui kapan harus tidur, makan atau melakukan aktiviti harian.


Seiring berjalannya waktu, ternyata mereka tidak biasa dengan masa. Salah seorang sukarelawan mengatakan bahawa dia percaya dia hanya berada di gua selama 23 hari. Untuk meluangkan masa, beberapa sukarelawan bersenam dengan berjalan di sekitar gua.


Anehnya, setelah misi selesai, sebilangan sukarelawan mengatakan bahawa mereka ingin tinggal lebih lama di gua. Jumlahnya bahkan mencecah dua pertiga daripada semua sukarelawan. Puasa di telefon bimbit atau elektrik sepertinya tidak menjadi masalah bagi mereka.


"Sekali dalam hidup, rasanya kami dapat menekan butang jeda. Kami mempunyai masa untuk berhenti dari pekerjaan kami. Ini bagus," kata Marina Lancon, salah seorang wanita yang mengambil bahagian.

Puluhan orang tinggal di sebuah gua, berpuasa telefon bimbit demi eksperimen Puluhan orang tinggal di sebuah gua, berpuasa telefon bimbit demi eksperimen Reviewed by thecekodok on 3:51:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.