Selamat tinggal! Periscope Ditutup Secara Rasmi

 


Periscope, aplikasi yang mempopularkan penstriman langsung dari telefon bimbit, ditutup secara rasmi pada 1 April 2021 setelah lebih dari enam tahun sejak dilancarkan. Sebilangan besar ciri tidak lagi dapat diakses, dan keberadaannya telah dikeluarkan dari app store.


Twitter sebagai pemilik Periscope sejak Mac 2015 mengatakan bahawa penutupan itu dibuat kerana penggunaan platform ini telah menurun, dan aplikasi Periscope telah berada dalam keadaan "mod penyelenggaraan tidak berkelanjutan" untuk sementara waktu.


Dipetik dari The Verge, laman web Periscope akan kekal dalam talian dengan arkib siaran awam. Pengguna periscope masih boleh memuat turun data mereka melalui Twitter.


Sangat disayangkan bahawa Periscope harus ditutup tepat ketika aplikasi tersebut sedang bersaing untuk menarik perhatian dan digunakan secara meluas oleh orang. Ketika mereka memulakan debutnya pada bulan Mac 2015, Periscope dan Meerkats menjadi fenomena. Siaran langsung pada masa itu sangat menarik dan membuatkan ramai orang ingin mencubanya.


Walaupun Meerkat dilancarkan pertama kali, Periscope dapat dengan cepat mengatasi popularitinya. Dengan sokongan Twitter, Periscope juga memimpin dalam aplikasi live streaming.


Malangnya, fenomena itu kemudian mereda dan menenggelamkan nama Periscope. Facebook berminat untuk mendorong perkhidmatan streaming langsung di platformnya sendiri.


Lebih menyakitkan lagi, pada bulan Disember 2016, Twitter menambahkan kemampuan untuk melakukan streaming langsung dari aplikasi itu sendiri, menjadikan Periscope sebagai aplikasi dan perkhidmatan yang berdiri sendiri.

Selamat tinggal! Periscope Ditutup Secara Rasmi Selamat tinggal! Periscope Ditutup Secara Rasmi Reviewed by thecekodok on 6:52:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.