Sony Mendaftar Paten AI untuk Gamer, Boleh diakukan?

 


Pertumbuhan kecerdasan buatan (AI) baru-baru ini sangat pesat, dengan penggunaan yang meluas. Kali ini, Sony mendaftarkan paten baru mengenai penggunaan AI untuk bermain permainan.

Dalam paten ini, AI dapat dilatih untuk meniru kebiasaan pemain ketika bermain permainan. Keputusan sedemikian untuk mengambil langkah-langkah tertentu dalam pelbagai keadaan. Akibatnya, cara bermain permainan dari AI - atau bot - akan menyerupai pemain yang melatih rangkaian saraf mereka.


Tetapi, apa kebaikan bermain permainan dengan bergantung pada AI atau bot? Mengapa membeli permainan dan kemudian membiarkan AI memainkan permainan?


Salah satu contoh aplikasi AI yang dibuat oleh Sony adalah ketika pemain permainan harus meninggalkan papan kekunci / tetikus atau pengawal, misalnya ketika dia harus pergi ke bilik mandi atau perkara lain, walaupun dia sedang bermain permainan dalam talian yang tidak dapat sementara waktu berhenti.


Dalam kes seperti ini, AI dapat mengambil alih permainan dan - semoga - AI dapat meniru permainan 'jurulatih'. Namun, ada juga kemungkinan jika semua orang menggunakan AI ini, tidak mustahil akan ada permainan multiplayer yang berisi pertempuran antara AI.


Contoh penggunaan lain adalah permainan dalam talian dengan sistem pengisaran yang membosankan, berulang, dan memakan masa. Walaupun sudah tentu penggunaan AI atau bot seperti itu biasanya dilarang oleh mana-mana pembuat permainan.


Bukan hanya itu, di bahagian paten lain, juga dijelaskan bahawa AI dapat mencari panduan dalam talian apabila mendapati tahap atau bahagian yang sukar diselesaikan.


Tetapi perlu diingat, AI ini masih dalam bentuk pendaftaran paten. Tidak ada jaminan bahawa paten ini akan direalisasikan dan tersedia untuk umum, seperti yang dikutip dari Techspot, Selasa (27/4/2021).

Sony Mendaftar Paten AI untuk Gamer, Boleh diakukan? Sony Mendaftar Paten AI untuk Gamer, Boleh diakukan? Reviewed by thecekodok on 8:27:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.