Sudah Dilancarkan! Ini adalah Cara Mengemas kini dan Ciri Baru untuk iOS 14.5

 


Apple secara rasmi melancarkan kemas kini sistem operasi iPhone untuk semua pengguna. Kemas kini ini membawa pembaikan dan penambahbaikan, bersama dengan cara mengemas kini dan ciri baru untuk iOS 14.5.

Senarai Peranti

  • iPhone 11
  • iPhone 11 Pro
  • iPhone 11 Pro Max
  • iPhone XS
  • iPhone XS Max
  • iPhone XR
  • iPhone X
  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone 7
  • iPhone 7 Plus
  • iPhone 6s
  • iPhone 6s Plus
  • iPhone SE (generasi pertama)
  • iPhone SE (generasi ke-2)
  • iPod touch (generasi ke-7)


Cara Mengemas kini

Sebelum memasang kemas kini iOS 14.5, anda perlu membuat sandaran iPhone terlebih dahulu. Sebaiknya jangan cuba memasang kemas kini ini tanpa memeriksa terlebih dahulu bahawa peranti disandarkan.



Cara membuat sandaran iPhone seperti berikut:


- Pastikan ia disambungkan ke WiFi


- Buka Tetapan atau Tetapan


- Ketik nama anda di bahagian atas skrin


- Pilih iCloud


- Ketik sandaran iCloud


- Ketuk pada Sandaran Sekarang atau Sandarkan Sekarang untuk memulakan


Setelah siap, anda boleh memasang iOS 14 pada iPhone anda. Kemas kini melalui udara (OTA) dari iPhone anda adalah kaedah termudah, berikut adalah langkah-langkahnya:


Pastikan ia disambungkan ke WiFi kerana fail yang dimuat turun akan cukup besar

Tekan Tetapan

Ketik Umum atau Umum

Ketik Kemas kini Perisian

Setelah ada maklumat bahawa iOS tersedia, tekan Muat turun dan Pasang

Ikuti arahan yang muncul dan tunggu prosesnya selesai

iOS 14 sudah dipasang pada iPhone anda

Ciri iOS 14.5 Baru

Emoticon

Apple akan melancarkan 217 emoji baru sebagai sebahagian daripada kemas kini iOS 14.5. Kemas kini ini membawa beberapa emoji baru dan mengubah emoji yang ada untuk menjadikannya lebih bervariasi.


Emoji baru mengikuti format Emoji 13.1, yang diluluskan oleh konsorsium Unicode pada tahun 2020 dan akan dilancarkan kepada pengguna iPhone pada musim panas ini.


Untuk emoji baru, Apple menambahkan tiga variasi senyuman baru: wajah menghela nafas, wajah dengan mata spiral, dan wajah yang ditutupi awan. Terdapat juga dua emoji jantung baru yang menunjukkan hati yang terbakar dan hati yang dibalut dengan pembalut.


Beberapa emoji yang ada juga telah diubah oleh Apple, salah satunya emoji jarum suntik. Sebelumnya, emoji jarum suntik ini diisi dengan cairan merah atau darah kerana melambangkan pendermaan darah dan vaksinasi.


Perubahan ini pada iOS 14.5 bertujuan untuk menjadikan jarum kelihatan kurang menakutkan, terutama ketika menggunakan vaksin COVID-19. Emoji baru juga lebih sesuai untuk menggambarkan vaksin yang diharapkan dapat menjangkau lebih banyak orang dalam masa terdekat.


Apple juga memasukkan beberapa iklan dengan mengubahsuai emoji fon kepala yang ada. Sekiranya sebelum ini emoji ini menampilkan fon kepala hitam, Apple mengubahnya menyerupai fon kepala AirPods Max putih.


Buka iPhone menggunakan Apple Watch

Apple berusaha mencari jalan untuk memudahkan pengguna iPhone membuka telefon bimbit mereka walaupun mereka memakai topeng. Hasilnya adalah ciri Buka Kunci dengan Apple Watch.


Fungsi ini membolehkan pengguna membuka kunci iPhone dengan jam pintar Apple. Jadi tidak perlu membuka topeng atau memasukkan kod laluan.


Untuk menggunakannya, buka Tetapan> ID Wajah & Kod Laluan, kemudian geser butang ke kanan pada pilihan Buka Kunci dengan Apple Watch.


Dual SIM 5G


Apple memberikan sokongan global untuk Dual SIM 5G pada siri iPhone 12. Ini akan membantu pengguna yang sering melakukan perjalanan perniagaan sehingga mereka dapat menikmati perkhidmatan 5G di negara tujuan tanpa perlu mengganggu kad SIM utama.


AirPlay 2 untuk Kecergasan +

iOS 14.5 membolehkan sokongan AirPlay 2 untuk perkhidmatan Apple Fitness +. Membolehkan pelanggan melihat sesi latihan ke TV pintar atau peranti berkemampuan AirPlay 2.


Pengawal PS5

Dengan iOS 14.5, anda boleh menggunakan pengawal DualSense PS5 dan Xbox Series X untuk iPhone. Perkara yang sama berlaku untuk Apple TV melalui kemas kini tvOS 14.5.


Panggilan Kecemasan Siri

iOS 14.5 mempunyai ciri yang membolehkan Siri memanggil perkhidmatan kecemasan dengan arahan "Hey Siri, call emergency". Ini nampaknya berfungsi juga pada versi iOS sebelumnya, jadi ini mungkin merupakan perubahan dari sisi pelayan.


Ketelusan Penjejakan Aplikasi

Apabila iOS 14.5 dilepaskan, pembangun perlu meminta dan menerima izin pengguna untuk mengakses pengecam iklan rawak mereka, yang digunakan untuk melacak aktiviti merentasi aplikasi dan laman web.


Aplikasi podcast


Terdapat beberapa perubahan reka bentuk kecil yang dibuat pada aplikasi Podcasts. Ini lebih menonjol dengan perihalan episod dan akses yang lebih mudah ke butang "Resume" Tab Carian juga membolehkan pengguna meneroka pelbagai kategori untuk mencari apa yang mereka cari.


Permohonan peringatan

Sekarang ada pilihan untuk menyusun daftar dalam Peringatan berdasarkan Tarikh Akhir, Tarikh Penciptaan, Keutamaan, atau Judul, dan ada pilihan untuk mencetak daftar Peringatan.


Tetapan Makluman Kecemasan

Sekiranya anda pergi ke Tetapan> Pemberitahuan dan tatal ke bawah ke Isyarat Kecemasan, pengguna kini boleh mematikan ciri 'Sentiasa Kirim' yang menyebabkan amaran kecemasan tidak berbunyi ketika Volume / Dering dibungkam. Amaran untuk gempa bumi, tsunami, dan amaran kecemasan yang serupa masih akan menyebabkan iPhone membunyikan penggera.


Ciri tambahan termasuk kemampuan untuk melaporkan kemalangan, bahaya jalan raya, atau pemeriksaan kelajuan melalui Siri ke Peta di iPhone atau CarPlay. Pengguna dapat melaporkan bahawa "ada kemalangan di depan" dan juga melaporkan ketika kemalangan sebelumnya telah diselesaikan.


Kemas kini ke iOS 14.5 memberikan sokongan untuk AirTag yang baru diumumkan, dan menambah tab Apple News + yang direka bentuk semula dengan keupayaan carian yang lebih baik dan banyak lagi.

Sudah Dilancarkan! Ini adalah Cara Mengemas kini dan Ciri Baru untuk iOS 14.5 Sudah Dilancarkan! Ini adalah Cara Mengemas kini dan Ciri Baru untuk iOS 14.5 Reviewed by thecekodok on 8:58:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.