Syarikat Israel yang membuat alat pengesan polis mendakwa ia mungkin menceroboh Signal

 


Cellebrite, sebuah syarikat keselamatan Israel, mempunyai produk Cellebrite UFED yang dapat mengambil data dari pelbagai telefon bimbit. Alat ini digunakan oleh pegawai di seluruh dunia, termasuk Polis Nasional kepada FBI. Cellebrite juga membuat adegan kerana mengaku mampu menceroboj masuk ke Signal.

Pada bulan Disember 2020 tepatnya, Cellebrite mengaku dapat membuka kunci mesej dari komunikasi mesej dan suara dalam aplikasi Signal. Walaupun Signal disebut sebagai perkhidmatan pesanan paling selamat pada masa ini.


Awalnya Cellebrite menulis langkah-langkah untuk memecah Signal. Namun, kemudian, ia dihapus kerana alasan yang tidak diketahui dengan pasti.


Cellebrite memanggil aplikasi seperti Signal yang dikodkan sepenuhnya untuk menyukarkan pegawai. "Aplikasi seperti itu membuat analisis forensik sangat sukar," kata Cellebrite.


Mereka juga memberikan penjelasan teknikal tentang bagaimana mencari kunci penyahsulitan untuk mengakses mesej yang disimpan oleh Signal. Mereka juga menerangkan bagaimana mereka mencari kod sumber terbuka Signal untuk masuk ke dalam pangkalan data.


"Kami akhirnya menemui apa yang kami cari," tulis Cellebrite. Mereka mengatakan bahawa mereka dapat membuka kunci penyulitan Isyarat pada telefon Android, tetapi tidak menyebutkan iPhone.


Menanggapi tuntutan ini, Moxie Marlinspike, pencipta Signal, menafikan bahawa aplikasi itu terganggu oleh keselamatannya. "Ini adalah artikel tentang teknik canggih yang digunakan Cellebrite untuk membuka mesej Isyarat pada peranti Android yang tidak terkunci. Sebenarnya, anda juga hanya dapat membuka aplikasi untuk melihat mesej. Keseluruhan artikel itu seperti seorang amatur jadi mungkin itulah sebabnya , "katanya.


Penyelidik keselamatan dari Citizen Lab juga memastikan Signal masih merupakan salah satu kaedah komunikasi yang paling selamat. Begitu juga kata Alan Woodward, profesor Sains Komputer di Surrey University di UK.


"Isyarat adalah salah satu perkhidmatan pesanan yang paling selamat, mungkin juga yang paling selamat untuk orang ramai. Terdapat penyulitan yang komprehensif, bahkan lebih maju daripada WhatsApp dengan mengaburkan metadata," katanya.


"Cellebrite merasa kagum kerana ia dapat memulihkan kunci penyahsulitan Signal, yang terasa hebat kerana biasanya dilindungi dengan baik pada peranti mudah alih moden," tambahnya. Sekiranya itu benar, maka itu adalah pencapaian yang luar biasa tetapi akhirnya ia dikeluarkan dari blog.


"Saya mengesyaki seseorang dari pihak berkuasa memberitahu mereka atau mereka menyedari bahawa mereka memberikan perincian yang mencukupi sehingga pihak lain dapat melakukan hal yang sama," dia menyimpulkan.

Syarikat Israel yang membuat alat pengesan polis mendakwa ia mungkin menceroboh Signal Syarikat Israel yang membuat alat pengesan polis mendakwa ia mungkin menceroboh Signal Reviewed by thecekodok on 5:41:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.