Syarikat Jeff Bezos dan Elon Musk bertengkar dengan kontrak NASA

 


Blue Origin, syarikat angkasa Jeff Bezos, memprotes keputusan NASA untuk memberikan SpaceX kontrak $ 2.9 bilion untuk menghantar manusia ke Bulan. SpaceX sendiri adalah syarikat yang dimiliki oleh Elon Musk.

Program Sistem Pendaratan Manusia NASA membiayai pengembangan tiga prototaip kapal angkasa pendarat SpaceX, Blue Origin dan Dynetics untuk misi lunar. NASA seharusnya memilih dua dari tiga kapal angkasa, tetapi memutuskan untuk hanya memilih SpaceX's Starship kerana dana tersebut dipotong oleh Kongres Amerika Syarikat.


Blue Origin juga membuat tunjuk perasaan kepada Pejabat Akauntabiliti Kerajaan (GAO) hanya dua minggu selepas SpaceX memenangi kontrak NASA. Dalam dokumen setebal 175 halaman itu, Blue Origin menuduh NASA salah menilai sebahagian dari proposalnya untuk Blue Moon, pendarat yang mereka kembangkan bersama Northrop Grumman, Lockheed Martin dan Draper.


"NASA telah membuat pemerolehan program Human Landing System yang cacat dan mengubah kriteria pada saat-saat terakhir," kata Blue Origin dalam pernyataan rasminya, seperti yang dikutip oleh The Verge, Rabu (28/4/2021).


"Keputusan mereka menghilangkan peluang untuk bersaing, mempersempit asas penawaran dengan ketara, dan tidak hanya penundaan, tetapi juga membahayakan kembalinya Amerika ke Bulan. Oleh kerana itu, kami telah melakukan protes dengan GAO," lanjutnya.


Sebagai protes, Blue Origin mendakwa NASA tidak memberikannya kesempatan untuk menyemak semula cadangan mereka setelah mengetahui mengenai pemotongan dana dari Kongres AS.


Mereka juga mendakwa NASA secara tidak adil memilih SpaceX dan mengabaikan pelbagai cabaran teknikal yang dihadapi Starship, termasuk sistem roket pengisian bahan bakar sendiri di orbit yang belum terbukti.


Blue Origin kemudian meminta GAO meminta NASA menarik balik kontrak yang telah diberikannya kepada SpaceX, menerbitkan semula pertandingan dengan kapsyen baru yang mencerminkan kekurangan dana, dan mengadakan perbincangan dengan semua pembida mengenai proses baru tersebut.


NASA belum mengulas mengenai protes Blue Origin. Sementara itu Elon Musk segera menyalakan Blue Origin, yang tidak pernah melancarkan kapal angkasa ke orbit.


NASA mengumumkan keputusannya untuk memilih sistem roket SpaceX's Starship pada 16 April. Sebab mengapa SpaceX dipilih adalah kos yang dicadangkan dan kapasiti kargo yang ditawarkannya.


Di bawah kontrak ini, roket Starship akan menerbangkan dua misi demonstrasi ke Bulan sebagai sebahagian daripada program Artemis. Penerbangan pertama akan dilakukan tanpa pemandu, sementara penerbangan yang kedua akan membawa angkasawan dan dijadualkan dilancarkan pada tahun 2024.

Syarikat Jeff Bezos dan Elon Musk bertengkar dengan kontrak NASA Syarikat Jeff Bezos dan Elon Musk bertengkar dengan kontrak NASA Reviewed by thecekodok on 6:50:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.