Tag Pautan Lucah Facebook Berkesan untuk Mangsa, Hati-hati!


 Beberapa waktu lalu dunia media sosial (medsos) Facebook dikejutkan dengan tag pautan lucah. Menurut firma keselamatan internet Kaspersky, adalah muslihat untuk meyakinkan mangsa untuk mengklik pautan tersebut.

Pengurus Besar Kaspersky untuk Asia Tenggara Yeo Siang Tiong mengatakan bahawa mod tag pautan ini bukanlah kali pertama ini berlaku.


"Namun, itu adalah contoh kejuruteraan sosial yang digunakan oleh penjenayah siber untuk membuat mangsa bertindak balas dengan mengklik lampiran yang dijangkiti," kata Yeo Siang Tiong dalam pernyataan bertulisnya, Ahad (25/4/2021).



Dia menjelaskan bahawa kejuruteraan sosial adalah teknik manipulasi yang menggunakan psikologi manusia yang digunakan penjenayah siber untuk menipu seseorang, misalnya di Facebook. Tujuannya adalah untuk memikat pengguna yang tidak curiga untuk mengekspos data, menyebarkan jangkitan malware, atau memberi mereka akses ke rangkaian atau komputer.


"Penipuan berdasarkan manipulasi psikologi dibina berdasarkan cara orang berfikir dan bertindak. Penyerang mungkin menggunakan manipulasi emosi untuk meyakinkan anda untuk melakukan tindakan tidak rasional atau berisiko yang tidak akan anda lakukan," katanya.


"Ketakutan, kegembiraan, rasa ingin tahu, kemarahan, rasa bersalah, dan kesedihan adalah emosi yang biasanya digunakan untuk meyakinkan orang yang tidak waspada dan tidak mengerti," sambung Yeo Siang Tiong.


Di media sosial, Yeo Siang Tiong mendedahkan bahawa kepercayaan itu penting di kalangan pengguna dan juga penting dalam serangan manipulasi psikologi. Pengguna biasanya tertipu dengan akaun yang mereka ikuti, biasanya dengan nama orang yang mereka kenal dan percayai.


"Kerana manipulasi psikologi adalah serangan terhadap manusia, bukan mesin, kami menasihatkan pengguna Internet untuk mengambil langkah-langkah asas untuk melindungi diri mereka sendiri," katanya.


Berdasarkan kes ini, Kaspersky mengesyorkan pengguna media sosial untuk tidak terjebak dalam tag pautan porno:

  1. Klise, namun peraturan asas keselamatan internet adalah selalu berfikir sebelum anda mengklik.
  2. Laksanakan kata laluan yang kuat.
  3. Di media sosial, manfaatkan ciri keselamatan dan privasi platform kegemaran anda. Anda boleh mengawal siapa yang dapat memberi tag (tag) atau siapa yang dapat melihat catatan. Oleh kerana Facebook secara berkala membuat perubahan pada tetapan mereka, pengguna harus memperhatikan dan meluangkan masa untuk memeriksa dan memperbaruinya untuk privasi maksimum.

Tag Pautan Lucah Facebook Berkesan untuk Mangsa, Hati-hati! Tag Pautan Lucah Facebook Berkesan untuk Mangsa, Hati-hati! Reviewed by thecekodok on 7:40:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.