Telefon Skrin Lipat Xiaomi Mi Lipat Menarik, Tetapi ...


 Mi Fold adalah telefon layar lipat pertama yang diresmikan oleh Xiaomi. Sudah tentu salah satu tujuan Xiaomi adalah untuk bersaing dengan penguasa telefon layar lipat semasa, Samsung. Mi Fold memang keren, tetapi ada kemungkinan telefon ini tidak dapat diakses oleh banyak peminat.

Reka bentuk Mi Fold itu sendiri mengingatkan pada Galaxy Z Fold, di mana terdapat layar di bahagian depan dan jika anda membuka, ada skrin yang lebih besar seperti tablet. Harganya lebih murah daripada Z Fold 2.

Xiaomi juga memasang cip pemprosesan imej yang dikembangkan sendiri yang disebut Surge C1. Cip ini menjalankan algoritma 3A - Fokus Auto, Pendedahan Auto, dan Imbangan Putih Auto - dengan cara yang cekap kuasa. Otaknya adalah Snapdragon 888 yang digabungkan dengan RAM LPDDR5 hingga 16 GB. Memori dalaman 256GB dan 512GB.


Kedatangan telefon bimbit layar lipat Xiaomi ini adalah cara mereka untuk membezakan perbezaan di pasaran premium, seperti yang telah dilakukan oleh Samsung atau Huawei. Di samping itu, untuk meningkatkan imej mereka di pasaran mewah setelah identik dengan pengeluar telefon bimbit kos rendah.


Selain itu, mereka juga melancarkan telefon premium Mi 11 Pro dan Mi 11 Ultra baru-baru ini. Ini menambah peluru mereka di pasaran kelas atas yang dikuasai oleh Apple dan Samsung. Namun, para pemerhati mengatakan, walaupun menarik, telefon layar lipat masih tidak popular di kalangan pengguna umum.


"Alat ini (telefon layar lipat) masih merupakan segmen eksperimen di mana Samsung menerajui dan menarik untuk menyaksikan pendekatan yang berbeza dari pelbagai pemain," kata Ben Wood, penganalisis di CSS Insight.


"Walaupun peranti Xiaomi baru akan mengundang banyak minat, masih belum jelas bagaimana membawakan reka bentuk ini kepada pengguna massa. Saya rasa memerlukan beberapa generasi percubaan lagi," tambahnya.

Sebaliknya, pelancaran cip C1 menunjukkan bahawa Xiaomi semakin serius dalam mengusahakan sektor semikonduktor. Sebelum ini, syarikat China ini melancarkan cip S1 pada tahun 2017 sebagai otak untuk telefon pintar bersaiz pertengahannya, Xiaomi Mi 5C.


"Kami ingin mencapai puncak teknologi inovatif dan kami tidak akan menghentikan penerokaan kami terhadap sektor cip," kata pengasas Xiaomi, Lei Jun pada pelancaran Xiaomi Mi Fold.

Telefon Skrin Lipat Xiaomi Mi Lipat Menarik, Tetapi ... Telefon Skrin Lipat Xiaomi Mi Lipat Menarik, Tetapi ... Reviewed by thecekodok on 10:54:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.