Ternyata inilah sifat sebenar Jack Ma di mata orang dekat


 Duncan Clark adalah salah satu dari mereka yang dekat dengan Jack Ma, frontman teknologi yang kini diam setelah mengkritik sistem kewangan China. Dia adalah pengarang buku terlaris mengenai Ma yang disebut Alibaba: The House That Jack Ma Built.

Duncan pertama kali bertemu dengan Ma di pengasas Alibaba pada tahun 1999. Pada masa itu, Ma masih tidak kaya, tidak terkenal. Duncan juga merupakan penasihat awal Alibaba dengan pengalamannya yang luas dalam bidang keusahawanan. Berikut ini adalah petikan dari wawancara dengan Duncan beberapa waktu lalu mengenai sosok Jack Ma.


Seperti apa Jack Ma?



Cita-citanya selalu sangat besar. Tetapi entah bagaimana, daya tarikan pribadinya, rasa humor dan rasa rendah diri membezakannya daripada pembicara besar lain, tetapi jelas hanya ingin menunjuk-nunjuk dan lebih hebat daripada yang lain.


Dia adalah gabungan cita-cita dan kerendahan hati yang tidak konvensional, digabungkan dengan latar belakangnya sebagai pembuat rancangan. Ibu bapanya adalah pekerja seni persembahan dan dia pernah menjadi guru dan pemandu pelancong.


Sangat lucu melihatnya di acara besar. Sebagai contoh, ketika saya melihatnya di atas pentas bersama Victoria Beckham dan Scarlett Johansson, itu lucu. Tetapi dia adalah seorang pelakon dan dia tahu penontonnya.


Bagaimana dia di mata pekerjanya? Adakah mereka diminta bekerja terlalu keras?


Saya bercakap dengan orang yang meninggalkan syarikat itu, termasuk yang dipecat bernama Daniel Wei. Anehnya, mereka tidak mengatakan sesuatu yang buruk tentangnya. Dalam beberapa kes, Jack Ma terus berhubungan dengan orang yang harus dia tembak semasa kemalangan dot com.


Memang benar bahawa dia mengharapkan orang-orangnya bekerja keras. Tetapi dia juga menyebarkan banyak keseronokan dalam budaya syarikat. Anda akan mendapat kesan semasa anda pergi ke Alibaba.


Apakah kelemahan utama Jack Ma?

Yang peliknya adalah kemurahan hatinya. Berapa banyak yang dia berikan, pertama untuk pelabur Goldman dan kemudian Softbank. Dia cukup murah hati untuk memberi banyak. Mungkin Jack Ma menyesalinya. Sebagai contoh, kerana dia sudah banyak berkongsi saham, dia kecewa kerana dia tidak dapat lagi memberikannya kepada orang penting dalam syarikat itu.


Dia sebenarnya tidak mahu menjadi wajah syarikat itu. Dia mengundurkan diri dari posisi CEO, tetapi tidak ada yang membicarakan Daniel Zhang, CEO baru. Sama seperti Steve Jobs yang identik dengan Apple, Jack Ma adalah Alibaba.


Mengapa anda menulis buku mengenai dia?


Buku saya adalah salah satu daripada beratus-ratus buku mengenai dirinya. Terdapat bahagian di kedai buku Cina mengenai pemimpin perniagaan, jumlah buku terbanyak mengenai Jack Ma's dalam bahasa Cina. Tetapi hanya sebilangan kecil yang boleh berbahasa Inggeris, jadi saya mengambilnya sebagai peluang. Dia sendiri juga ingin menulis sebuah buku berjudul A Thousand and One Mistakes.


Dia tidak suka kebanyakan buku Cina itu, jika anda membacanya, kesannya terlalu memujinya. Saya sendiri tidak menulis buku itu. Saya tidak fikir dia akan gembira jika saya terlalu terlibat dalam urusan keluarganya. Saya memutuskan untuk tidak memperincikan. Dia selalu berusaha menjaga kerahsiaannya.

Ternyata inilah sifat sebenar Jack Ma di mata orang dekat Ternyata inilah sifat sebenar Jack Ma di mata orang dekat Reviewed by thecekodok on 3:36:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.