Whitechapel, Pemproses Khusus untuk Google Pixel Baru

 


Google dikatakan akan melepaskan HP Pixel baru - mungkin disebut Pixel 6 - dengan sistem khusus pada cip (SoC) yang disebut Whitechapel.

Whitechapel, dengan nama kod GS101, adalah SoC pertama Google untuk telefon bimbit. Google juga dikatakan akan melepaskan dua ponsel Pixel yang menggunakan SoC ini.


Kedua-dua telefon bimbit itu mungkin pengganti Pixel 5 dan Pixel 4A 5G seperti pelepasan 2020. Dalam laporan XDA Developers, dinyatakan bahawa GS101 akan menggunakan komposisi tiga kluster, ditambah unit pemprosesan tensor (TPU) untuk tujuan pembelajaran mesin.



Untuk makluman, Snapdragon 888 juga menggunakan komposisi tiga kluster, yang terbahagi kepada satu teras Cortex-X1, tiga teras Cortex-A78, dan empat teras Cortex-A55. GS101 juga akan mempunyai cip keselamatan bersepadu, serupa dengan Titan M.


Langkah Google serupa dengan apa yang dilakukan Apple untuk iPhone (serta iPad, dan sekarang, Mac). Yaitu merancang SoC mereka sendiri untuk digunakan dalam produk mereka, yang membolehkan mereka mengoptimumkan sisi perkakasan dan perisian dengan lebih baik.


Bagi Android itu sendiri, gabungannya lebih kurang seperti ini. SoC dibuat oleh syarikat seperti Qualcomm dan MediaTek, sistem operasi dibuat oleh Google, dan telefon yang dibuat oleh pengeluar mereka sendiri, seperti Samsung, Motorola, Oppo, Huawei, Xiaomi, dll.


Sementara Apple, mereka merancang SoC, membuat sistem operasi, dan membuat telefon bimbit mereka sendiri.


Google sendiri sebelumnya telah merancang cipnya sendiri, walaupun bukan SoC. Cip mereka merangkumi cip keselamatan TPU dan Titan M, serta cip Neural Core yang digunakan dalam Pixel 4. Namun, SoC akan lebih kompleks daripada cip yang mereka buat.


Isu Whitechapel juga telah tersebar beberapa kali. Ketika itulah Google dikatakan akan mengembangkan cip sendiri untuk Pixel dan Chromebook. Dalam laporan pada masa itu, Google akan mengoptimumkan cipnya dengan teknologi pembelajaran mesin.

Whitechapel, Pemproses Khusus untuk Google Pixel Baru Whitechapel, Pemproses Khusus untuk Google Pixel Baru Reviewed by thecekodok on 4:45:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.