Zuckerberg Pengkhianati? Tidak Menggunakan WhatsApp sebaliknya mengunakan Signal

 


Kebocoran 533 juta data peribadi pengguna Facebook terbongkar. Ternyata dalam kebocoran data tersebut terdapat data milik pengasas dan CEO Facebook Mark Zuckerberg.

Beberapa media melaporkan dakwaan mengenai maklumat peribadi Zuckerberg yang dibocorkan dalam kes ini. Beberapa data peribadi Zuckerberg yang dinyatakan termasuk nama, lokasi, status perkahwinan, tarikh lahir, dan ID pengguna Facebook.


Penyelidik siber Dave Walker mengatakan Zuckerberg bukan satu-satunya pegawai Facebook teratas yang datanya telah beredar di forum web gelap. Data milik pengasas Facebook Chris Hughes dan Dustin Moskovitz juga bocor.



"Mengenai #FacebookLeak, dari 533 juta orang yang mengalami kebocoran - ironinya Mark Zuckerberg juga termasuk dalam kebocoran data," kata Walker dalam tweetnya, seperti dikutip oleh Business Insider, Senin (5/4/2021).




Walker juga memuat naik foto yang menunjukkan data peribadi Zuckerberg dengan nombor telefon yang disensor. Menariknya, dalam tweet berikutnya, dia mencari sama ada nombor telefon itu didaftarkan dengan Signal, dan terdapat perlawanan. Walaupun Facebook adalah pemilik WhatsApp. Tetapi mungkin dia ingin mencuba perkhidmatan pesaing atau kerana dia menganggap Signal lebih selamat.


"Dalam cerita lain, Mark Zuckerberg juga menghormati privasinya sendiri, menggunakan aplikasi sembang yang mempunyai enkripsi dari ujung ke ujung dan tidak dimiliki oleh @Facebook," tweet Walker.


Jurucakap Facebook telah mengesahkan kebocoran data ini dikatakan telah dilaporkan sebelumnya pada tahun 2019 dan diperbaiki pada bulan Ogos 2019. Mereka tidak mengulas mengenai tuntutan berkenaan data peribadi Zuckerberg yang bocor.


Walaupun sudah lama terjadi, menurut Alon Gal, CTO Hudson Rock yang menemui kebocoran ini, data tersebut masih cenderung disalahgunakan. Penggodam dapat menggunakan data peribadi seperti nombor telefon dan lain-lain untuk menyalahgunakan.


Maklumat sensitif ini yang dibocorkan di internet merangkumi nombor telefon, identiti pengguna Facebook, nama penuh, lokasi, hari lahir, dan alamat e-mel pengguna.


Pengguna Facebook yang berasal dari AS paling terjejas, iaitu 32 juta, 28.8 juta pengguna Arab Saudi, 11 juta pengguna di UK, 6.9 juta pengguna di Emiriah Arab Bersatu, 6.1 juta pengguna dari India. Sementara itu, data peribadi pengguna Facebook dari Indonesia yang beredar di darkweb berjumlah 130,331.

Zuckerberg Pengkhianati? Tidak Menggunakan WhatsApp sebaliknya mengunakan Signal Zuckerberg Pengkhianati? Tidak Menggunakan WhatsApp sebaliknya mengunakan Signal Reviewed by thecekodok on 7:00:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.