10 Fakta TikTok Menarik Yang Perlu Anda Ketahui

 


TikTok adalah platform media sosial yang kini disukai oleh banyak orang muda. Malah mereka yang berusia lebih tua juga memeriahkan kehadiran TikTok.

Walaupun Instagram mula-mula menarik minat netizen, populariti TikTok dapat menandinginya. Dengan konsep video pendek, mereka berjaya menjadikan kandungannya lebih menarik.


TikTok adalah salah satu platform media sosial yang paling pesat berkembang di dunia. Fungsi yang ditawarkan membolehkan pengguna membuat video pendek dengan muzik, penapis dan beberapa animasi lain.



Secara konseptual, TikTok memang kelihatan seperti Musical.ly. Menariknya, pada akhir tahun 2017, syarikat induk TikTok, ByteDance, membeli Musical.ly. Oleh itu, hasil penggabungan tersebut, TikTok berjaya menarik pasaran belia di Amerika Syarikat.


Selain itu, terdapat fakta menarik lain yang berkaitan dengan TikTok. Berikut adalah 10 fakta menarik mengenai TikTok yang harus anda ketahui, dikumpulkan dari Oberlo, Jumaat (28/5/2021).


1. Lebih dari Ratusan Juta Pengguna TikTok Aktif


Dilancarkan sejak September 2016, TikTok telah melonjak dalam populariti sejak lima tahun kebelakangan. Statistik terbaru pada Januari 2021 menunjukkan bahawa platform ini mempunyai 689 juta pengguna aktif di seluruh dunia.


2. Bilangan Muat turun TikTok


Pada tahun 2019, TikTok telah mencapai bilion muat turun pertama. Hanya memerlukan kurang dari lapan bulan aplikasi untuk mendapatkan setengah bilion pengguna.


Statistik terbaru menunjukkan pertumbuhan TikTok pada April 2020, aplikasi ini telah dimuat turun oleh lebih daripada dua bilion pengguna di seluruh dunia melalui App Store dan Google Play Store.


3. Paling Banyak Dimuat turun di App Store


Pada Q1 2019, TikTok adalah aplikasi yang paling banyak dimuat turun di App Store. Mereka berjaya mendapatkan 33 juta muat turun dalam satu suku.


Sudah tentu, aplikasi ini mengalahkan Youtube, Instagram, Whatsapp dan Facebook Massenger.


4. Lebih Banyak Pengguna Muda


62 peratus pengguna TikTok di Amerika Syarikat berumur antara 10 hingga 29 tahun. Sebagai perbandingan, hanya 7.1 peratus daripada mereka yang berumur lebih dari 50 tahun.


5. Bilangan Muat turun TikTok di Google Play Store


TikTok sangat terkenal di Amerika Selatan, tepatnya di Brazil, menjelang akhir Q3 2020. Mereka berjaya mendapatkan 3.08 juta muat turun di Google Play Store hanya pada bulan September 2020 sahaja.


Kemudian kedudukan kedua diisi oleh Mexico dengan 3 juta muat turun, Amerika Syarikat 2.31 juta, Rusia 2.24 juta dan Pakistan dengan 1.65 juta muat turun.


6. Menghabiskan hampir satu jam pengguna aktif di TikTok


Setiap hari, pengguna menghabiskan purata hingga 52 minit sehari di TikTok. Sementara itu, apabila anda melihat pesaingnya, pengguna menghabiskan masa sehingga 53 minit di Instagram.


49 minit diikuti oleh Snapchat dan Facebook memimpin dengan pengguna menghabiskan masa sehingga 58.5 minit setiap hari.


7. TikTok Terdapat di Seluruh Dunia


Sehingga 2019, statistik menunjukkan bahawa TikTok kini tersedia di 155 negara. Platform media sosial ini juga menyediakan 75 bahasa yang berbeza dalam aplikasi.


Di Thailand sahaja, TikTok telah dimuat turun oleh lebih daripada 10 juta pengguna. Manakala di India, mereka memperoleh lebih dari 20 juta pengguna aktif.


8. Pengguna TikTok lebih suka menonton video orang lain


Dari semua pengguna TikTok, 90 peratus mengakses aplikasi ini setiap hari. Satu kajian melihat tingkah laku pengguna TikTok dalam jangka masa satu bulan.


Hasilnya menunjukkan bahawa 68 peratus pengguna TikTok lebih suka menonton video orang lain. Sementara itu, 55 peratus memuat naik video mereka sendiri.


9. Semakin ramai orang dewasa di Amerika Syarikat menggunakan TikTok


Pada awal suku keempat 2017, terdapat 2.6 juta pengguna TikTok dewasa di Amerika Syarikat. Kemudian hanya dalam 12 bulan, ia meningkat tiga kali ganda menjadi 7.2 juta.


Kemudian sejak September 2018, pengguna TikTok di kalangan orang dewasa Amerika Syarikat meningkat dua kali ganda, mencapai 14.3 juta hanya dalam enam bulan.


10. Bilangan Video yang Ditonton


Pada tahun 2018, terdapat sekurang-kurangnya lebih dari 1 juta video yang ditonton oleh pengguna aktif setiap hari. Seperti yang telah disebutkan, sejak memperoleh Musical.ly, TikTok telah mengalami perkembangan yang sangat pesat.

10 Fakta TikTok Menarik Yang Perlu Anda Ketahui 10 Fakta TikTok Menarik Yang Perlu Anda Ketahui Reviewed by thecekodok on 10:37:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.