3 Sebab Makmal Wuhan Harus Diselidik sebagai Potensi Sumber Wabak

 


Setahun yang lalu, banyak saintis menyebut tuduhan bahawa virus Corona mungkin telah bocor dari makmal di Wuhan, China sebagai teori konspirasi. Walau bagaimanapun, andaian ini kini berubah.

Minggu ini, Dr Anthony Fauci, Ketua Penasihat Perubatan kepada Presiden AS Joe Biden memberitahu jawatankuasa kecil Senat Senat bahawa asas untuk wabak sejarah wabak haiwan yang berkembang secara semula jadi sangat kuat.

"Dan dengan sebab itulah kami merasakan sesuatu yang serupa seperti ini telah berlaku, kebarangkaliannya jauh lebih tinggi. Tidak ada yang tahu, bahkan saya, 100% tidak tahu pada masa ini. Itulah sebab mengapa kami menyokong siasatan lebih lanjut," katanya seperti dipetik dari NPR, Jumat (28/5/2021).



Dr Céline Gounder, seorang pakar penyakit berjangkit yang bertugas di lembaga penasihat Covid-19 dari pasukan peralihan Biden bersetuju mengenai hal ini. Menurutnya, walaupun Institut Virologi Wuhan adalah sumber wabak yang kurang mungkin, penyelidikan lebih lanjut diperlukan untuk membuktikannya.


"Dan mengatakan bahawa ini memerlukan penyelidikan lebih lanjut, tidak berarti virus Corona bocor dari makmal. Tetapi kita perlu menyiasatnya dan mengetahuinya kerana ia mempunyai implikasi bagaimana kita akan mencegah wabak berikutnya," katanya.


Teori labirin yang tidak menentu

Tuduhan ini benar-benar mengelirukan dan lebih liar jika tidak disiasat secara serius. Teori ini juga menimbulkan kekeliruan mengenai aktiviti merekayasa sesuatu di makmal, kemudian dilepaskan secara tidak sengaja atau sengaja.


Perkara lain yang menimbulkan kebimbangan ialah kita sekarang tahu bahawa pada bulan November 2019, terdapat tiga penyelidik di Institut Virologi Wuhan yang menangani virus Corona dan dimasukkan ke hospital dengan gejala yang mungkin berasal dari COVID-19, mungkin dari selesema, boleh dari yang lain. Tetapi pada masa ini tidak banyak maklumat mengenai ketiga-tiga kes itu, jadi ini adalah sesuatu yang perlu disiasat.


Ketahui protokol keselamatan di makmal

Teori ini harus diselidiki mengenai protokol keselamatan di makmal. Sekiranya kita meneroka lebih jauh, kita akan memeriksa rekod makmal, dan apa yang sebenarnya dilakukan oleh eksperimen tersebut. Setiap saintis menyimpan catatan kerja mereka dengan sangat teliti dan terperinci sehingga kita dapat mengetahui apakah ada penyakit lain di antara kumpulan ini.


Pada masa ini kita tidak mengetahui apa ujian yang dilakukan terhadap ketiga-tiga penyelidik yang sakit, apa ujian makmal dan imbasan radiologi yang dilakukan, apakah ada spesimen yang disimpan sehingga dapat dilihat lagi apakah ini COVID-19 atau sesuatu yang lain. Banyak yang perlu dilakukan untuk membincangkan perkara ini dengan lebih lanjut.


Memastikan penghantaran dari haiwan

Sekiranya ternyata kebocoran dari makmal tidak terbukti, maka penularan haiwan ke manusia secara semula jadi masih menjadi teori dominan mengenai asal usul COVID-19. Penularan dari haiwan ke manusia berlaku pada penyakit berjangkit, sama ada HIV, Zika, Ebola, SARS asal, ke MERS. Semua ini adalah hasil limpahan zoonotik, alias penyebaran virus dari haiwan ke manusia. Dan inilah yang telah kita lihat dengan Coronavirus sebelumnya secara kebarangkalian, kemungkinan besar ini juga akan menjadi kejadian zoonotik.

3 Sebab Makmal Wuhan Harus Diselidik sebagai Potensi Sumber Wabak 3 Sebab Makmal Wuhan Harus Diselidik sebagai Potensi Sumber Wabak Reviewed by thecekodok on 4:20:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.