Alasan bos pemilik TikTok mengundurkan diri adalah kerana dia dapat melamun

 


Ketua Pegawai Eksekutif syarikat induk TikTok, ByteDance, Zhang Yiming telah mengundurkan diri dari jawatannya untuk mempunyai lebih banyak masa untuk melamun. Dia mengantongi kekayaan hingga USD 44 bilion.

ByteDance ditubuhkan oleh Yiming pada tahun 2012. Alasan dia mengundurkan diri adalah kerana Yiming merasakan dia tidak mempunyai kemahiran mengurus untuk memegang jawatannya.


Selain itu, Yiming juga menyatakan bahawa dia akan mempunyai cukup masa untuk melakukan perkara yang dia suka. Dia menyebut beberapa di antaranya seperti membaca dan melamun, yang dilaporkan oleh Times Now News, Jumaat (28/5/2021).



Dengan kedudukan sebelumnya sebagai CEO ByteDance, Yiming memiliki kekayaan hingga USD 44 bilion. Dia juga antara 40 orang terkaya di dunia dengan menduduki kedudukan ke-39.


Mengenai aktiviti melamun yang ingin dilakukannya, Yiming menjelaskan bahawa dia tidak membawa kepada konteks yang negatif.


"Saya suka memikirkan kemungkinan. Yang saya maksudkan ialah saya tidak mengezonkan, tetapi saya memikirkan kemungkinan yang orang anggap sebagai fantasi," kata Yiming.


Yiming mengatakan dalam sepucuk surat kepada pegawainya bahawa dia sebenarnya tidak mempunyai kemahiran untuk menjadi pengurus yang ideal.


Dia menegaskan bahawa dia lebih tertarik untuk menganalisis prinsip organisasi dan pasar, dan menggunakan teori untuk mengurangkan kerja pengurusan, daripada sebenarnya mengurus orang.


"Saya tidak benar-benar bersosial, lebih suka aktiviti bersendirian seperti dalam talian, membaca, mendengar muzik, dan melamun tentang apa yang mungkin dilakukan," kata Yiming.


Sekarang tongkat sebagai CEO akan diserahkan kepada Liang Rubo, yang merupakan pengasas bersama ByteDance. Pada masa ini, Rubo adalah Pengarah HR syarikatnya.


Seperti yang dia katakan dalam surat itu, perubahan kepemimpinan tidak hanya berlaku. Sekurang-kurangnya memerlukan masa hingga enam bulan ke depan untuk melancarkan peralihan.ba

Alasan bos pemilik TikTok mengundurkan diri adalah kerana dia dapat melamun Alasan bos pemilik TikTok mengundurkan diri adalah kerana dia dapat melamun Reviewed by thecekodok on 10:29:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.