Angkasawan mengambil gambar Bumi 'pelik' tanpa tanah

 


Angkasawan Thomas Pesquet dari Agensi Angkasa Eropah (ESA), yang kini berada di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS), rajin berkongsi foto Bumi yang diambilnya. Baru-baru ini, dia menunjukkan gambar Bumi yang seperti dunia air.

Dunia perairan yang dimaksud, karena nampaknya tidak ada daratan, berbeda dengan foto Bumi yang biasanya diambilnya. Pandangan lain, dalam bentuk awan yang berparade di atas Bumi.


Pesquet yang berasal dari Perancis adalah jurutera aeroangkasa yang hobinya adalah fotografi. Dia berada di ISS selama enam bulan dan diangkut ke sana dengan kapsul Crew Dragon yang dibuat oleh SpaceX.


"Marmer biru kami. Kadang-kadang, tidak ada tanah yang dapat dilihat, dari mana kita berada di ketinggian 400 kilometer. Saya memikirkan pelaut dan petualang yang berkeliaran di dunia dengan ekspedisi sahaja," tulisnya di Twitter mengenai Bumi yang penuh dengan air ini .



Foto ini kelihatan unik kerana tidak seperti tanah. Sebenarnya, seperti yang dikutip oleh kami dari Peta Piksel, itu wajar kerana Bumi memang terdiri dari 70% air, selebihnya hanyalah daratan.


Dia juga mengambil dua gambar serupa. Angkasawan di ISS memang dapat melihat pemandangan Bumi secara keseluruhan dan menikmati semua keindahannya. ISS berputar secara berkala di sekitar Bumi dan kru di sana mengambil ribuan foto planet ini.

Angkasawan mengambil gambar Bumi 'pelik' tanpa tanah Angkasawan mengambil gambar Bumi 'pelik' tanpa tanah Reviewed by thecekodok on 12:06:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.