Aplikasi CyberReal, Cara Oppo untuk Menjadikan AR World Lebih Mudah

 


Oppo memperkenalkan aplikasi Augmented Reality (AR) terbaru yang disebut CybeReal yang disokong oleh teknologi pengkomputeran spasial masa nyata. Di samping itu, Mesin AI bawaan menjanjikan pengalaman AR ke tahap seterusnya.

Oppo mendakwa CybeReal menjadikan proses mencipta dunia AR lebih mudah daripada kaedah konvensional yang memerlukan alat profesional dan pengetahuan khas. Ini terbukti apabila aplikasi ini digunakan di Oppo Flagship Store di China, staf di sana, tanpa latihan formal, dapat menyelesaikan imbasan awal dan pengumpulan data dalaman kedai melalui telefon pintar untuk membentuk replika digital.


Mesin AI membolehkan aplikasi memproses bahagian dalam kedai perdana Oppo menjadi representasi 3D dalam beberapa jam. Platform AI dapat memproses 12,000 gambar yang diimbas setiap jam.



Setelah bahagian dalaman diimbas, aplikasi ini menyokong pembinaan semula 3D masa nyata dalam masa yang singkat. Dengan alat penyuntingan AR, kakitangan Oppo dapat mengedit kandungan AR pada bila-bila masa untuk mewujudkan persekitaran AR yang lebih menarik.


Algoritma kedudukan visual RLOCS (Pengambilan dan Penyetempatan dengan Kekangan Pemerhatian) Oppo meningkatkan lagi kedudukan dalaman hingga ketepatan tahap sentimeter. Algoritma ini dikembangkan oleh pasukan teknologi dari Department of Intelligent Perception and Interaction dan telah diterima secara meluas di akademik.


Dalam Persidangan Eropah 2020 mengenai Computer Vision (ECCV) dan Computer Vision and Pattern Recognition Conference (CVPR 2020), pasukan ini memenangi dua anugerah tempat kedua dalam kategori Penyetempatan Jangka Panjang.


Untuk memberi pengguna pengalaman AR yang mengasyikkan, Oppo menggunakan perkiraan pose 6DoF, yang memberikan pandangan kepada pengguna dari pelbagai posisi dan sudut. Pengguna dapat berjalan berputar-putar di sekitar objek sasaran, membungkuk untuk melihat sekilas, atau berjongkok untuk melihat dari bawah ke atas, membuka cara yang lebih nyata untuk berinteraksi.


Pada masa ini, bukan sahaja kakitangan Oppo yang dapat menggunakan aplikasi ini. Pengunjung di Oppo Flagship Store Beijing Wukesong dan Guangzhou Zhengjia Plaza dapat menggunakan aplikasi AR untuk berinteraksi dengan peranti Find X3 Pro.


Anda akan melihat Find X3 Pro setinggi 4 meter turun perlahan dari atas dan berubah menjadi dinding maklumat interaktif seperti skrin tatal yang disertai dengan muzik latar Future Colorful yang dibuat khas oleh Hans Zimmer. Di sini semua orang dapat meramalkan masa depan dunia digital.


Untuk makluman anda, Oppo memperkenalkan konsep aplikasi AR untuk pertama kalinya pada acara Inno Day 2020. Pada masa itu, CybeReal digambarkan sebagai pemodelan digital berketepatan tinggi, AI, pengkomputeran awan, rendering grafik, pemotongan grafik, 5G, dan pemotongan lain teknologi, menandakan kejayaan dalam penerokaan masa depan yang terdiri daripada realiti campuran.


Sebagai aplikasi AR peringkat platform, CybeReal dapat meniru pemandangan dan objek dari dunia fizikal menjadi replika digital di dunia maya. Pemandangan dan objek ini dianalisis dan dipaparkan melalui data yang dihasilkan oleh beberapa sensor dalam peranti, kemudian disampaikan kepada pengguna sebagai gabungan antara dunia fizikal dan maklumat digital dalam bentuk augmented reality.


CybeReal akan mengambil bahagian dalam pertandingan di International Conference on Computer Vision (ICCV) pada Oktober ini. Dalam jangka masa panjang, Oppo akan melakukan pengembangan yang lebih dalam ke dunia perkakasan, perisian dan perkhidmatan yang berkaitan dengan AR yang sebahagian besarnya tidak tersentuh dan menjadikan teknologi ini lebih mudah diakses oleh semua industri.

Aplikasi CyberReal, Cara Oppo untuk Menjadikan AR World Lebih Mudah Aplikasi CyberReal, Cara Oppo untuk Menjadikan AR World Lebih Mudah Reviewed by thecekodok on 8:21:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.