Aplikasi nakal ini hanya boleh dibuka jika anda mendapat ulasan yang baik

 


Pembangun aplikasi pemburu dan pemburu Kosta Eleftheriou baru saja menemui aplikasi iOS yang pelik dan ajaib. Aplikasi ini hanya dapat digunakan setelah pengguna memberikan ulasan tiga bintang ke atas di App Store.

Aplikasi ini disebut UPNP Xtreme yang diklaim dapat membantu pengguna menstrimkan video ke TV. Sekarang permohonan itu telah ditarik dari App Store.


Dari video Eleftheriou yang dimuat naik di Twitter, aplikasi itu seolah-olah memaksa pengguna memberikan ulasan hanya beberapa saat selepas dibuka. Eleftheriou tidak dapat mengeluarkan kotak ulasan dari skrin, dan juga tidak boleh memberikan ulasan satu atau dua bintang.





Tingkah laku aplikasi UPNP Xtreme telah melanggar salah satu ketentuan Apple yang mengatakan bahawa pembangun aplikasi tidak boleh meminta semakan segera setelah aplikasi baru dibuka untuk pertama kalinya oleh pengguna.


Secara umum, pembangun aplikasi dapat menampilkan pemberitahuan untuk meminta ulasan dari pengguna tiga kali dalam jangka waktu 365 hari, seperti yang dikutip dari The Verge, Jumat (28/5/2021).


Ini adalah salah satu daripada beratus-ratus aplikasi iOS jahat yang ditemui oleh Eleftheriou. Dia memang sudah lama berselisih dengan Apple sejak aplikasi keyboardnya, FlickType, dikalahkan oleh aplikasi mahal yang menyiarkan ulasan palsu.


Awal tahun ini, Eleftheriou mengajukan tuntutan mahkamah untuk Apple. Dia berpendapat bahawa Apple menyalahgunakan monopoli pada aplikasi iOS untuk mengumpulkan wang dengan perbelanjaan kedua-dua pemaju dan pengguna.


Seperti diketahui, Apple mengambil komisen sebanyak 30% dari setiap pembelian dan pembayaran di App Store. Pembuat iPhone mengatakan bahawa ia memerlukan komisen untuk menjalankan App Store dan membuat ekosistem yang selamat untuk pengguna.


Eleftheriou mengatakan Apple telah membuang lebih dari 100 aplikasi dari laporannya. Tetapi dia masih kesal kerana Apple, yang mengaku memiliki ekosistem yang selamat dan tertutup, sebenarnya membiarkan aplikasi nakal melewati proses pemilihan di App Store.

Aplikasi nakal ini hanya boleh dibuka jika anda mendapat ulasan yang baik Aplikasi nakal ini hanya boleh dibuka jika anda mendapat ulasan yang baik Reviewed by thecekodok on 6:01:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.