Apple Denda USD12 Juta Kerana Memonopoli

 


Agensi anti-monopoli Rusia (Federal Antimonopoly Service - FAS) mendenda Apple sebanyak 12 juta dolar AS  kerana masalah monopoli.

FAS mula menyiasat Apple setelah menerima aduan dari Kaspersky Lab pada bulan Mac 2019. Menurut syarikat keselamatan siber, Apple terpaksa mengehadkan fungsi dalam aplikasi Safe Kids Kaspersky, tepat setelah Apple menambahkan ciri Screen Time di iOS 12.


Denda ini berlaku hampir bersamaan dengan langkah Kesatuan Eropah untuk menjatuhkan hukuman yang sama ke atas Apple, berdasarkan laporan dari Spotify pada bulan Mac 2019 mengenai potongan 30% untuk pembelian dalam aplikasi di App Store.



Menurut Spotify, ini memberi kelebihan berbanding perkhidmatan streaming lagu Apple. Masalah yang serupa tetapi tidak sama juga berlaku dengan aplikasi lain, seperti Kidslox dan Qustodio, yang keduanya adalah aplikasi kawalan ibu bapa.


Dalam satu kenyataan, FAS memerintahkan Apple untuk mengambil langkah untuk memastikan bahawa aplikasi mereka dapat bersaing secara adil dengan aplikasi lain, dan juga memastikan bahawa pembangun aplikasi kawalan ibu bapa dapat menyebarkan perisian mereka tanpa sekatan ciri.


Namun, Apple mengakui tidak setuju dengan keputusan pengawal selia dan mengakui akan mengadili keputusan tersebut, seperti dikutip dari The Verge, Sabtu (1/5/2021).


"Kami telah bekerja dengan Kaspersky untuk memastikan bahawa aplikasi mereka dapat mematuhi peraturan yang dirancang untuk menjaga keselamatan anak-anak," kata seorang jurucakap Apple.


"Sekarang mereka mempunyai 13 aplikasi di App Store dan kami telah memproses ratusan kemas kini mereka," tambahnya.


Sebelumnya, Apple berpendapat bahawa pembatasan fitur dilakukan kerana mereka menggunakan teknologi Mobile Device Management (MDM), yang sebenarnya dimaksudkan untuk digunakan oleh syarikat besar yang ingin mengendalikan perangkat mereka.


Menurut Apple, penggunaan teknologi ini untuk aplikasi kelas pengguna sangat berisiko kerana dapat membuat aplikasi diretas.

Apple Denda USD12 Juta Kerana Memonopoli Apple Denda USD12 Juta  Kerana Memonopoli Reviewed by thecekodok on 2:28:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.