Awan Berwarna Muncul di Marikh

 


Robot Curiosity NASA menangkap pemandangan eksotik di Marikh, iaitu penampilan awan berwarna-warni. Penampilan awan ini benar-benar menarik dan misteri.

Dikutip dari Space.com, Curiosity mengambil gabungan 21 foto untuk mengkaji jenis awan tipis aneh yang berada di atas Kawah Gale. Menurut para saintis, awan-awan ini muncul pada akhir Januari ketika Curiosity mengamati langit dan mulai mendokumentasikan awan tipis yang berisi es yang menghamburkan cahaya matahari dalam penampilan berwarna-warni.


"Saya selalu mengagumi warna yang muncul, seperti merah, hijau, biru, dan ungu. Sangat keren untuk dapat melihat sesuatu yang bersinar dengan begitu banyak warna di Marikh," kata Mark Lemmon, seorang saintis atmosfera di Space Institut Sains di Colorado.



Anehnya, awan ini muncul lebih tinggi di atmosfer Mars daripada awan yang biasanya dilihat oleh saintis di Planet Merah. Biasanya, ketika awan melalui Curiosity, struktur dipenuhi dengan ais dan terapung kira-kira 60 km di atas permukaan Martian.


Pakar mengatakan perbezaannya mungkin mencerminkan komposisi yang berbeza, awan karbon dioksida beku atau ais kering, walaupun mereka tidak yakin dengan penjelasan itu.


Penampilan awan ini paling indah setelah matahari terbenam, ketika cahaya terakhir membuat kristal ais bersinar, itulah sebabnya para saintis memanggil mereka tanpa cahaya, atau bersinar pada waktu malam.


Sebilangan awan ini bahkan kelihatan sedikit berwarna ketika partikel awan berukuran sangat mirip, yang biasanya terjadi ketika awan baru terbentuk dan tumbuh dengan kadar yang sama.

Awan Berwarna Muncul di Marikh Awan Berwarna Muncul di Marikh Reviewed by thecekodok on 8:27:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.