Bill Gates Bercerai, Apa Nasib Yayasan Amal?

 


Berita mengejutkan datang dari isi rumah pengasas Microsoft. Bill Gates dan Melinda Gates mengumumkan perceraian mereka setelah berkahwin selama 27 tahun. Lalu, apa yang akan terjadi pada yayasan dermawan Bill and Melinda Gates yang telah mereka bina bersama?

Dilihat dari namanya saja, yayasan ini didirikan oleh sepasang lovebirds yang mempunyai misi besar untuk mengatasi masalah yang ada di berbagai belahan dunia, termasuk aktif dalam mengatasi wabak virus Corona (COVID-19) yang sedang berlaku .


Sebenarnya, sejak mengundurkan diri dari dewan Microsoft tahun lalu. Gates dan Melinda menghabiskan lebih banyak masa dengan asas mereka untuk membantu mengatasi wabak itu.


Nasib Yayasan Bill dan Melinda Gates dinyatakan secara jelas oleh mereka bersama dengan pengumuman perceraian. Mereka mengakui bahawa mereka akan terus bekerjasama dalam menguruskan yayasan.


"Selama 27 tahun terakhir, kami telah membesarkan tiga anak yang hebat dan membina sebuah landasan yang berfungsi di seluruh dunia untuk membolehkan semua orang menjalani kehidupan yang sihat dan produktif," keduanya menulis di Twitter.


"Kami terus berkongsi kepercayaan dalam misi itu dan akan terus bekerja bersama sebagai landasan, tetapi kami tidak lagi percaya bahawa kami dapat tumbuh bersama sebagai pasangan dalam fasa kehidupan berikutnya."


Seperti dikutip dari ABC, sejak didirikan pada tahun 2000, Yayasan Bill dan Melinda Gates telah mengeluarkan dana senilai 53,8 miliar dolar AS untuk kegiatan dermawa.


Fokus kawasan Yayasan Bill dan Melinda Gates adalah pada masalah kemiskinan, kesihatan, dan pendidikan. Harapan mereka ialah mereka dapat meningkatkan kualiti hidup berbilion orang.


"Oleh itu, kami membina perkongsian yang menyatukan sumber, kepakaran dan visi - bekerja dengan organisasi terbaik di seluruh dunia untuk mengenal pasti masalah, mencari jawapan dan mendorong perubahan," membaca misi Yayasan Bill dan Melinda Gates.


Perlu diketahui, Bill Gates dan Melinda Gates menikah di Pulau Lanai, Hawaii pada 1 Januari 1994. Kedua-duanya mempunyai tiga orang anak, iaitu Jennifer Katharine, Rory John, dan Phoebe Adele.


Keduanya bertemu di Microsoft ketika Melinda bekerja di sana sebagai jurutera perisian, dan mula berpacaran. Ketika menjadi serius, Bill Gates memutuskan untuk menikahi kekasihnya dengan menyenaraikan kebaikan dan keburukan perkahwinan di papan tulis.

Bill Gates Bercerai, Apa Nasib Yayasan Amal? Bill Gates Bercerai, Apa Nasib Yayasan Amal? Reviewed by thecekodok on 3:39:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.