Bos Facebook membeli tanah USD53 juta bilion di Hawaii

 


Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg dan isterinya Priscilla Chan menambah 600 ekar tanah di Pantai Utara Kauai, Hawaii ke portfolio aset mereka.

Mereka membeli tanah tersebut dalam tiga bidang dengan harga USD 53 juta ( dari Waioli Corporation, sebuah organisasi nirlaba yang memiliki beberapa situs bersejarah di pulau itu. Perjanjian itu ditutup secara rasmi pada 19 Mac.


Presiden Waioli Corporation, Sam Pratt berkata, keputusan itu dibuat setelah dipertimbangkan dengan teliti. Pratt mengatakan keputusan itu memberi Waioli kemampuan kewangan untuk dapat meneruskan pemeliharaan kritikal dan pekerjaan mereka dalam bidang sejarah, dan memastikan bahawa sejarah budaya Kauai terus dipelihara oleh masyarakat selama bertahun-tahun yang akan datang.


"Kami telah melihat dedikasi Mark dan Priscilla selama bertahun-tahun untuk pemeliharaan tanah, melindungi spesies asli, dan berusaha untuk memelihara keindahan semula jadi Kauai. Kami tahu bahawa tanah ini akan tetap berada di tangan kepercayaan mereka dan bahawa Mark dan Priscilla akan bertindak sebagai penjaga mengenai perkara itu. bertanggungjawab terhadap Lepeuli hari ini dan masa depan, "katanya seperti dipetik oleh SFGate.


Sebahagian dari daratan Lepeuli, juga dikenal sebagai Pantai Larsen, tetap terbuka untuk orang ramai kerana jalan raya dimiliki oleh kawasan tersebut.


Hal ini ditekankan oleh Direktur Perancangan Daerah setempat Ka'aina Hull yang menyatakan bahawa wilayah tersebut tidak terlibat dalam transaksi tersebut, dan akses ke pantai akan terus berlanjut. "


"Akses awam yang ada masih terbuka. Hanya mereka yang membataskannya tidak dibenarkan (masuk)," kata Hull.


Dengan pembelian baru, menurut catatan Forbes, Zuckerberg dan Chan memiliki lebih dari 1.300 hektar harta di Hawaii. Pada bulan September 2014, Zuckerberg membeli dua harta tanah bersebelahan di Pantai Utara Kauai seluas 350 hektar dengan harga 49.6 juta yang merangkumi Pantai Pila'a. Zuckerberg juga membeli Kahu'aina Plantation seluas 357 ekar, bekas perkebunan gula, dengan harga USD 66 juta.

Bos Facebook membeli tanah USD53 juta bilion di Hawaii Bos Facebook membeli tanah USD53 juta bilion di Hawaii Reviewed by thecekodok on 3:59:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.