Eropah dilanda asteroid dalam simulasi NASA yang mengerikan, inilah hasilnya

 


NASA dan beberapa agensi angkasa berkumpul dalam Persidangan Pertahanan Planet yang berlangsung hampir pada 26-28 April 2021. Dalam persidangan ini, saintis membincangkan simulasi asteroid yang berpotensi melanda Bumi dalam masa enam bulan.

Simulasi ini diketuai oleh Pusat Kajian Objek Bumi Dekat (CNEOS), salah satu institusi NASA. Simulasi ini bertujuan untuk mempersiapkan para saintis dan pembuat dasar sekiranya kesan asteroid ini benar-benar berlaku.


Dalam simulasi ini, CNEOS membuat asteroid fiksyen bernama 2021 PDC yang ditemui pada 19 April 2021. Setelah ditemui, NASA dan Agensi Angkasa Eropah (ESA) menganggarkan asteroid ini akan melanda Bumi pada 20 Oktober 2021, atau hanya enam bulan sejak penemuannya.



Dari hasil pemerhatian awal, saintis menganggarkan asteroid ini mempunyai ukuran sekitar 35 hingga 700 meter. Pada mulanya kebarangkalian asteroid ini memukul Bumi hanya 1 dari 2,500, tetapi hanya seminggu kemudian kemungkinan meningkat menjadi 1 dari 20.


Dalam simulasi CNEOS, asteroid PDC 2021 diramalkan akan melanda Eropah, Amerika Utara dan sebahagian Afrika. Sementara itu, Asia, Indonesia, Australia dan wilayah Pasifik selamat dari terkena.


Ternyata, asteroid ini sebelumnya dikesan pada tahun 2014. Menggabungkan data ini dengan pengesanan awal, saintis mengira semula orbit asteroid fiksyen dan mengenal pasti Eropah Tengah, Kutub Utara ke Mesir sebagai kawasan yang berpotensi terkena asteroid.


Untuk mengelakkan asteroid ini memukul Bumi, para saintis menyiapkan dua teknik. Yang pertama adalah menghancurkan sesuatu yang berat ke asteroid untuk mendorongnya maju atau mundur ke arah orbitnya, seperti dikutip dari Space, Isnin (3/5/2021).


Pilihan lain adalah menghantar alat nuklear yang dapat memusnahkan beberapa asteroid dan mendorong bahagian lain dari letupan. Tetapi, kedua-dua teknik ini tidak sesuai dengan pendekatan perlahan semasa melancarkan misi kapal angkasa.


Setelah dua bulan melakukan pemerhatian menggunakan teleskop di Bumi dan di orbit, para saintis berjaya menemui lebih banyak data mengenai asteroid PDC 2021. Zon perlanggaran telah dikurangkan ke sempadan antara Jerman, Republik Czech dan Austria.


Kawasan yang berpotensi terkena asteroid dalam simulasi NASA Kawasan yang berpotensi terkena asteroid dalam simulasi NASA Foto: NASA / JPL

Satu minggu sebelum asteroid melanda Bumi, pengamatan mendapati asteroid ini mempunyai lebar 100 meter dan dianggarkan menghantam Bumi dengan kelajuan 55.000 km / jam.


Senario ini mendapati bahawa asteroid akan jatuh di kawasan hutan antara Prague dan Munich. Dalam senario terburuk, kesan asteroid PDC 2021 menyebabkan kehancuran hingga radius 150 km.


Semua ini hanyalah simulasi, bukan ramalan rasmi dari NASA atau agensi angkasa lain. Walaupun terdapat beberapa serangan asteroid yang memberi dampak buruk, saat ini tidak ada ancaman serius selama beberapa tahun ke depan.


"Penyelesaian terbaik untuk senario ini adalah tidak mengalaminya dari awal," kata Pegawai Penyelaras Pertahanan Planet NASA Lindley Johnson dalam simulasi.

Eropah dilanda asteroid dalam simulasi NASA yang mengerikan, inilah hasilnya Eropah dilanda asteroid dalam simulasi NASA yang mengerikan, inilah hasilnya Reviewed by thecekodok on 3:35:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.