Facebook Marketplace Tembus 1 Billion Pengguna

 


Dorongan Facebook ke dalam ciri e-commerce mula membuahkan hasil. Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg mendedahkan bahawa perkhidmatan Facebook Marketplace kini mempunyai satu bilion pengguna.

Zuck juga mendedahkan bahawa terdapat lebih dari satu juta kedai dengan lebih daripada 250 juta pengguna berinteraksi dengan kedai-kedai ini setiap bulan.


Tahun lalu, Facebook melancarkan ciri Marketplace yang membolehkan perniagaan membuat katalog produk di halaman mereka.



Zuck juga menyatakan bahawa e-dagang telah menjadi jauh lebih penting semasa wabak virus Corona. Ini juga membolehkan Facebook mencari cara baru untuk menjana wang dari perkhidmatannya.


Seperti syarikat akan membenarkan pemilik perniagaan membeli iklan Facebook yang dapat dibuka secara langsung di WhatsApp dari aplikasi WhatsApp Business. Dan Instagram juga merancang untuk membiarkan influencer menjalankan kedai mereka sendiri di aplikasi.


"Kami melabur untuk membangun masa depan perdagangan. Kami masih memiliki jalan panjang untuk membangun platform perdagangan yang lengkap di seluruh perkhidmatan kami." "Zuckerberg berkata pada persidangan pendapatan terbaru Facebook.


"Sistem perdagangan moden ini akan menyatukan sejumlah bidang di mana kita sudah memiliki penawaran yang kuat seperti dalam pengiklanan, alat masyarakat dan pemesejan dengan bidang seperti kedai dan pesanan perniagaan dan pembayaran."


Facebook memberi amaran pada suku tahun lalu bahawa 2021 akan membawa ketidakpastian ketika syarikat itu menavigasi kesan kemas kini iOS 14.5 Apple, yang memerlukan pengguna untuk menyetujui penjejakan iklan. CFO Dave Whener mengatakan syarikat kini menjangkakan kemas kini akan mula memberi kesan pada suku berikutnya.


Walau bagaimanapun, setakat ini syarikat itu berjalan dengan baik. Facebook melaporkan pendapatan lebih dari USD 26 bilion, meningkat 48% dari tahun lalu. Ia juga meningkatkan asas penggunanya menjadi 1,88 bilion pengguna aktif setiap hari, walaupun pertumbuhan di AS, pasaran iklan yang paling menguntungkan, tetap tidak berubah. Untuk rekod, pendapatan Facebook yang lain meningkat 146%.


Kategori ini menyumbang penjualan perkakasan Facebook termasuk peranti Oculus dan Portal-nya.


"Quest 2 berjalan lebih baik dari yang diharapkan, bahkan setelah musim cuti," kata Zuckerberg.

Facebook Marketplace Tembus 1 Billion Pengguna Facebook Marketplace Tembus 1 Billion Pengguna Reviewed by thecekodok on 2:33:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.