Google Akan Mengambil Tindakan Terhadap Aplikasi yang Menyesatkan di Play Store


Google baru-baru ini mengeluarkan dasar dan panduan baru untuk aplikasi yang dipasang di Play Store. Peraturan baru ini bertujuan untuk mengambil tindakan terhadap aplikasi yang menyesatkan pengguna, baik dengan nama atau ikon aplikasi.

Google sering mengalami kesukaran untuk mengawal kualiti aplikasi di Play Store. Banyak aplikasi jahat mengandungi perisian hasad yang sering dijumpai.


Tetapi masalah yang paling biasa adalah bahawa ia adalah aplikasi klon berkualiti rendah yang dirancang untuk kelihatan seperti aplikasi sebenar untuk menipu pengguna. Belum lagi aplikasi yang fungsi asalnya tidak sesuai dengan yang sedang dipromosikan.



Dasar baru akan melarang serangkaian helah yang digunakan oleh pembangun untuk menjadikan aplikasinya kelihatan lebih menarik di Play Store. Pembangun kini tidak akan dibenarkan menggunakan semua judul dengan huruf besar, kecuali untuk nama jenama, dan nama aplikasi tidak boleh menggunakan emoji.


Tajuk aplikasi juga terhad kepada 30 aksara dan pembangun mungkin tidak 'memberi insentif untuk memasang' aplikasi dengan memasukkan frasa seperti 'muat turun sekarang'. Mempromosikan dengan memaparkan sepanduk 'Penjualan' pada ikon aplikasi juga dilarang.


Google dalam catatan blog mengatakan bahawa ini adalah pengumuman awal yang dirancang untuk membantu pembangun merancang perubahan pada aplikasinya yang belum sesuai.


Namun, jika kebijakan ini dilaksanakan kemudian, Google mengatakan bahawa aplikasi yang melanggar kebijakan ini akan ditendang dari Play Store. Google mengatakan perincian mengenai perubahan ini akan diumumkan dalam beberapa bulan ke depan.


Di samping itu, Google juga menerapkan panduan baru untuk pratonton aplikasi di Play Store yang akan dilaksanakan pada separuh kedua tahun ini. Panduan baru ini menghendaki pembangun aplikasi menggunakan grafik, video dan penerangan pendek yang menggambarkan aplikasi dan permainan dengan tepat, memberikan maklumat yang mencukupi untuk pengguna, tidak menggunakan kata-kata seperti 'percuma' atau 'terbaik' dan dilokalkan dengan tepat.


"Pratinjau aset yang tidak mengikuti garis panduan kami mungkin tidak memenuhi syarat untuk promosi dan cadangan di platform utama Google Play seperti halaman utama Aplikasi dan Permainan," kata Google, seperti dikutip oleh The Verge, Isnin (3/5/2021).

Google Akan Mengambil Tindakan Terhadap Aplikasi yang Menyesatkan di Play Store Google Akan Mengambil Tindakan Terhadap Aplikasi yang Menyesatkan di Play Store Reviewed by thecekodok on 3:57:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.