Google Meningkatkan Sistem Pengesanan Gempa pada Android


Google memperluas cakupan sistem pengesanan dan peringatan gempa berbasis Androidnya, yaitu untuk mengisi jurang di tempat-tempat di mana tidak ada sistem peringatan awal dan sejumlah seismometer.

Kini, sistem yang awalnya dilancarkan di California, Amerika Syarikat, juga tersedia di Yunani dan New Zealand. Bagi Google juga, ini adalah perkara baru, yang merupakan kali pertama mereka menangani pengesanan dan amaran gempa kepada individu.


Sistem pengesanan ini bergantung pada peranti Android untuk mengesan gempa bumi. Kemudian Google menganalisis data dari telefon bimbit dan mengirimkan peringatan awal kepada pengguna yang berada di kawasan yang terjejas. Amaran awal ini akan dihantar secara automatik kepada pengguna, kecuali mereka memilih untuk tidak mengikuti program ini.



Ketika Google pertama kali menggunakan sistem pengesanan gempa, mereka bekerjasama dengan Survei Geologi Amerika Syarikat dan juga Office of Emmergency Service yang dimiliki oleh pemerintah California.


Ciri ini kemudian diperluas dalam lingkup ke Oregon dan akan sampai ke Washington pada bulan Mei berikutnya. Pada mulanya, Google hanya mengumpulkan data gempa dari telefon bimbit, maka data ini akan diberikan jika pengguna mencari maklumat gempa melalui mesin pencari di telefon bimbitnya.


Sistem pengesanan ini menggunakan sensor akselerometer pada telefon bimbit, yang dapat mengesan gerakan. Accelerometer ini juga dapat mengesan gelombang gempa utama dan kedua.


Ini menjadikan telefon berfungsi seperti seismometer mini, menggabungkan jutaan telefon lain di Android untuk membentuk rangkaian pengesanan gempa.


"Alangkah baiknya jika ada sistem berbasis seismometer yang ada di mana-mana yang dapat mengesan gempa bumi. Tetapi kerana kos dan penyelenggaraan, tidak praktikal dan hampir mustahil untuk dilindungi secara global," kata Marc Stogaitis, ketua jurutera perisian di Google.


Walau bagaimanapun, sistem pengesanan gempa gaya Google ini mempunyai kelemahan. Maksudnya, orang yang berada dekat dengan sumber gempa bahkan tidak akan mendapat peringatan awal, kerana mereka adalah orang pertama yang mengesan gempa.


Tetapi sekurang-kurangnya telefon bimbit mereka akan membantu orang lain yang lebih jauh dengan memberi amaran.

Google Meningkatkan Sistem Pengesanan Gempa pada Android Google Meningkatkan Sistem Pengesanan Gempa pada Android Reviewed by thecekodok on 5:57:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.