Harta Karun yang hebat dari Bill Gates dan Melinda Gates!

 


Bill Gates dan Melinda Gates bercerai setelah 27 tahun berkahwin. Dengan kekayaan yang banyak, hal-hal mengenai aset mereka juga menarik perhatian orang ramai. Masalah perkongsian aset mereka mungkin akan menjadi yang paling besar sejak perceraian Jeff Bezos dan MacKenzie pada tahun 2019.

Bagaimana tidak, Bill Gates secara konsisten dimasukkan dalam senarai Forbes antara 10 orang terkaya di dunia. Dia kini berada di tempat ke-4 dengan nilai bersih sekitar USD 130.5 miliar atau sekitar Rp.1884 triliun lebih. Bagi Melinda, dia memiliki kekayaan bersih sekitar USD 70 miliar (Rp1010 triliun).


Bermula dari rumah, pasangan yang bertemu di Microsoft memiliki rumah utama di negeri Washington, pinggir bandar Seattle, harta tanah lain di Florida, California, Massachusetts, dan Wyoming.



Yang paling terkenal ialah Xanadu 2.0, tanah yang dibeli oleh Gates pada tahun 1988 dengan harga $ 2 juta. Dia menghabiskan masa sehingga 7 tahun untuk membina rumah tersebut dengan kos hingga USD 63 juta.


Rumah ini seluas lima hektar. Terdapat tujuh bilik tidur, 18 bilik mandi, sebuah panggung wayang rumah art deco dengan kapasiti 20 orang, sebuah dewan besar, apatah lagi perpustakaan yang sangat besar memandangkan Bill Gates sangat gemar membaca. Dikatakan bahawa ada juga sungai buatan yang mengandung salmon, trout, dan pantai serta pasir yang diimport dari Caribbean.


Bukan hanya itu, mereka juga mempunyai jet peribadi dan mempunyai asas. Yang paling terkenal adalah Bill and Melinda Gates Foundation yang bertujuan untuk menyelesaikan masalah kesihatan global, seperti yang dilaporkan oleh Daily Mail, Selasa (4/5/2021). Sementara itu, Melinda mempunyai organisasi sendiri bernama Pivotal Ventures untuk menampung idea yang tidak sesuai dengan Gates Foundation.


Belum lagi kekayaan Gates di Wellington, Florida, dalam bentuk peternakan besar yang sering dikunjungi Jennifer Gates untuk menunggang kuda. Ini sahaja telah mencapai USD 59 juta.


Tetapi satu perkara yang pasti, Gates dan sahabatnya Warren Buffet telah berjanji untuk memberikan sebahagian besar kekayaan mereka melalui The Giving Pledge yang kebetulan mereka membina sendiri.


Bill Gates sendiri telah menyebutkan bahawa dia tidak akan memberikan banyak kekayaan kepada anak-anaknya, tetapi cukup untuk menolong mereka membuat jalan sendiri. Ada kemungkinan bahawa setiap anak hanya menerima USD 10 juta. Tentunya tidak setanding dengan kekayaan yang dimiliki keluarga Gates hari ini.


Dari kekayaan yang disebutkan di atas, belum diketahui berapa banyak kekayaan yang akan diperoleh setiap pihak. Tetapi nilainya akan sangat bombastik kerana mereka adalah pasangan dengan kekayaan tinggi hari ini.

Harta Karun yang hebat dari Bill Gates dan Melinda Gates! Harta Karun yang hebat dari Bill Gates dan Melinda Gates! Reviewed by thecekodok on 3:45:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.