Ingin menjadi Influencer Kaya Raya? Harus Punya Followers Sebegini


 Menjadi seorang yang berpengaruh di media sosial seperti TikTok, YouTube dan Instagram dapat menjana sejumlah wang. Tetapi semuanya bergantung pada jumlah pengikut dan pandangan.

Bintang besar seperti Dwayne 'The Rock' Johnson, Kylie Jenner atau Christiano Ronaldo yang sudah mempunyai lebih daripada 200 juta pengikut di Instagram dapat meraih USD 1 juta dengan satu catatan.


Pengaruh biasa mungkin sukar mendapatkan jutaan dolar seperti bintang di atas. Tetapi untuk benar-benar mengubah kehidupan influencer menjadi pekerjaan menjana wang, anda tidak perlu mempunyai berjuta-juta pengikut.



Platform pelesenan muzik Lickd.co baru-baru ini melancarkan kalkulator 'gaji sosial' yang dapat mengira berapa banyak pengikut yang anda perlukan di Instagram, TikTok dan YouTube untuk memperoleh USD 100,000 .


Untuk mengira anggaran ini, Lickd.co menggunakan data dari alat dan laporan dari Influencer Marketing Hub, agensi pencipta SevenSix, dan platform penjenamaan influencer SocialPubli.


Anda dapat melihat berapa banyak wang yang anda dapat dengan jumlah pengikut yang anda miliki menggunakan kalkulator Linkd.co. Tetapi, jika anda benar-benar berniat mendapatkan miliaran rupiah melalui media sosial, lihat berapa banyak pengikut yang anda perlukan, seperti yang dikutip dari CNBC, Isnin (3/5/2021).


Youtube

Untuk mulai menghasilkan uang melalui video YouTube, Anda harus berpartisipasi dalam pengewangan melalui Program Rakan YouTube (YPP) yang memungkinkan Anda memperoleh uang melalui iklan yang muncul di video Anda.


Untuk menyertai YPP, anda mesti mempunyai sekurang-kurangnya 1,000 pelanggan, dan video anda telah ditonton lebih dari 4,000 jam pada tahun lalu. Sekiranya anda ingin mendapatkan IDR 1.4 bilion dari YouTube, anda mesti mengumpulkan 24 juta tontonan dalam satu tahun.


Instagram

Untuk mendapatkan wang melalui Instagram, anda harus bergantung pada catatan tajaan, aka sokongan. Berdasarkan kalkulator Linkd.co, pengguna Instagram dengan 5,000 pengikut dapat memperoleh USD 350 setiap catatan sokongan.


Sekiranya anda ingin mendapatkan IDR 1.4 bilion dari catatan di Instagram, anda mesti mempunyai sekurang-kurangnya 5,000 pengikut dan memuat naik 308 kandungan yang disokong setiap tahun. Setelah mendapat satu juta pengikut, seorang influencer dianggarkan dapat meraih USD 250 ribu setiap pos.


Tik tok

Sama seperti YouTube, TikTok juga mempunyai program khas yang disebut TikTok Creator Fund untuk pencipta dan influencer yang ingin mengewangkan kandungannya.


Untuk menyertai program ini, anda mesti mempunyai sekurang-kurangnya 10,000 pengikut dan 10,000 tontonan dalam 30 hari. Tetapi program ini masih terhad di Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis, Jerman, Sepanyol dan Itali.


Sekiranya anda ingin mendapatkan IDR 1.4 bilion dari video TikTok, anda harus bersemangat mencari idea kreatif kerana memerlukan lebih dari 270 juta tontonan setahun.


Sudah tentu, kalkulator ini menggunakan kad kadar dasar atau kadar sokongan dari influencer di AS. Jadi pengiraannya mungkin tidak tepat untuk influencer.


Bagaimana dengan anda, bersedia untuk menukar pekerjaan untuk menjadi pengaruhnya di media sosial?

Ingin menjadi Influencer Kaya Raya? Harus Punya Followers Sebegini Ingin menjadi Influencer Kaya Raya? Harus Punya Followers Sebegini Reviewed by thecekodok on 3:13:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.